Home » (Filmpje maken + filmpje kijken) x (oud + jong) = efficiënter leren

(Filmpje maken + filmpje kijken) x (oud + jong) = efficiënter leren


De meeste docenten maken geregeld gebruik van video: om de les aan te kleden, een onderwerp nog eens extra te belichten of zelfs om de gehele les te flippen. Maar heeft u er ook weleens over nagedacht om die video’s te laten maken door uw leerlingen? Bijvoorbeeld door ouderejaars, voor jongere leerlingen. U kunt zo een rijke leerervaring creëren.

Aansluiten op belevingswereld
Shilpa Yarlagadda is net klaar met high school én medeoprichter van Club Academia: een educatief platform voor instructievideo’s die worden gemaakt door leerlingen en gerate op nauwkeurigheid door docenten. Yarlagadda stelt dat de kracht van zo’n video zit in het feit dat hij wordt gemaakt door iemand waarvoor het onderwerp relatief nieuw is. Door een leerling die de materie zelf tot voor kort ook nog niet zo goed begreep. Daarnaast kan een leerling een onderwerp aan de hand van de juiste, soms grappige voorbeelden direct laten aansluiten op de belevingswereld van medeleerlingen. De passie waarmee ze dat doen, werkt volgens Yarlagadda aanstekelijk. Dit filmpje van Club Academia is daar een goed voorbeeld van.

Leerlingen voor Leerlingen
Ook in Nederland zijn dergelijke ontwikkelingen al een tijdje in volle gang. Zo deed het Kennemer College (vmbo beroepsgericht) in Heemskerk een aantal jaar geleden mee met het experiment ‘Leerlingen voor Leerlingen’: een onderdeel van het onlangs afgeronde project InnovatieImpuls Onderwijs. Door instructiefilmpjes te maken, hielpen leerlingen uit hogere klassen hun jongere medeleerlingen bij het begrijpen van de lesstof: (Filmpje maken + filmpje kijken) x (oud + jong) = efficiënter leren.

Projectleider Peter Voorhorst stelt, in het onderwijsvakblad Van 12 tot 18, dat het instructie geven aan anderen een hoog leerrendement oplevert. Leerlingen verdiepen zich nogmaals in de lesstof en daarnaast doen ze de nodige presentatievaardigheden op. “De onderbouwleerling krijgt op zijn beurt de lesstof gemakkelijker onder de knie en kan zo vaak als hij wil naar de filmpjes kijken”, aldus Voorhorst. De filmpjes van Leerlingen voor Leerlingen kunt u hier bekijken. Een ander praktijkvoorbeeld is het project Videopad, waarbij vragen als ‘Hoe kun je de aardrijkskundelessen verrijken met instructievideo’s gemaakt door en voor leerlingen?’ en ‘Kunnen dergelijke video’s de boeken deels vervangen?’ centraal staan.

Meer weten
Bent u geïnteresseerd? Bekijk dan eens de handleiding ‘Instructiefilmpjes voor en door leerlingen’: deze reader biedt handvatten waarmee u zelf aan de slag kunt gaan. Daarnaast heeft Kennisnet een speciale pagina ingericht waar u alles kunt vinden over het maken van video’s: een stappenplan, informatie over de benodigde apparatuur en software en de juridische informatie omtrent auteurs- en portretrecht.

Wilt u weten welke apps u kunt gebruiken om de creatie van video’s door leerlingen te ondersteunen? Lees dan de volgende artikelen:

 

 

Laat u uw leerlingen ook zelf video’s maken? Met welk doel? En waar deelt u die video’s? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier. Wellicht neemt Onderwijs van Morgen naar aanleiding van uw reactie contact met u op.

 

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.