De laatste tijd ben ik veel bezig met een nieuwe techniek die de wereld echt zal gaan veranderen: Augmented Reality. Misschien heeft u het weleens gezien op een van de blogs, op televisie of op een event waar het ging over innovatie. Augmented Reality ofwel AR is een nieuwe techniek waarbij we de offline wereld combineren met de online wereld.
En hoe! Door met je mobiele telefoon of webcam een symbool te herkennen, ontplooit letterlijk een nieuwe dimensie in deze toch al virtuele wereld. Kijk bijvoorbeeld eens naar het Nederlandse Layar dat onlangs nog de Accenture Innovation Awards heeft gewonnen. Een mooie tool waarbij je je mobiele telefoon kunt richten op een huis (en je ziet direct alle gegevens die je ook op funda.nl kunt zien) of bijvoorbeeld een restaurant waar je dan ook de recensies erop na kunt slaan.
Maar wat kan de educatieve wereld ermee? Ik geloof nog steeds dat leren in de komende jaren echt gaat veranderen. Misschien zijn de docenten nog niet zover, maar volgens mij de directie en vooral ook de kinderen wel. Zij willen niet meer leren uit de stoffige boeken die 6 jaar geleden zijn geschreven. Zij zien om zich heen nieuwe technieken en vooral speelse manieren om te leren, maar zien dat niet terug in hun dagelijkse klas. En de wereld verandert. Ooit was Polaroid de eerste digitale foto en nu maken ze een doorstart omdat ze hebben liggen slapen. Wij moeten ook wakker worden. Net als de kaartenfabrikant Hallmark. Een markt die ook ongelooflijk onder druk staat omdat kaarten inmiddels worden vervangen door leuke e-cards die je overal gratis kunt downloaden op het net. Dat merkt Hallmark, dat merkt onze TNT die minder kaarten rondbrengt.
Hallmark is druk bezig met AR, om de papieren kaarten nieuw leven in te blazen. Hoe dat werkt? Je ontvangt een kaartje met een begeleidend schrijven waar de ontvanger wordt uitgenodigd om de kaart voor een webcam of mobiele telefoon met camera te houden. Gevolg: een 3-dimensionale wenskaart die meer beleving biedt en daardoor beter inspeelt op de wensen van de huidige consument. Laat u verrassen.
Als Hallmark het kan, dan kunnen educatieve uitgeverijen het natuurlijk ook. Wat dacht u van AR toepassen in bijvoorbeeld de klassen Biologie of Natuurkunde? Misschien gaat dat nog een beetje te ver, omdat een boek nog steeds 6 jaar moet meegaan. Maar ik kan me wel voorstellen dat de uitgeverijen ieder jaar een aantal symbolen los bij de boeken bijleveren die een ‘dieper’ verhaal vertellen. Uw school zou meer informatie op meer plaatsen kunnen leveren op meer verschillende tijden.
Bent u al bezig met AR? Wilt u dat? Of ziet u de toegevoegde waarde niet… laat het ons weten.