Home Artikelen

Discussies over leermiddelen

social media in het onderwijs | ICT/nieuwe media in de klas | mediawijsheid | lesmateriaal | Mens & Maatschappij | Mens & Natuur | Talen & Kunstvakken | maandag 12 april 2010, 00:07
leermiddel

 

Op LinkedIn is een discussie gestart door Patrick Sonneveldt van het Ontwikkelcentrum rond de stelling: ‘Leermiddelen ontwikkelen kun je niet aan docenten overlaten’. De discussie vindt zowel plaats op de site - als activiteit binnen de groep TeachMeetNL - als live op de tv, RTL7, maandag 12 april 2010, 15.20. De uitzending wordt verschillende keren herhaald en zal na de uitzending ook te bekijken zijn op de site van het Ontwikkelcentrum.

De stelling is natuurlijk nogal scherp en het verbaast dan ook niet dat er fel wordt gereageerd. Alhoewel, om eerlijk te zijn verbaast het me iedere keer weer, want eigenlijk weten we allemaal hoe het zit: leermiddelen maken is een vak. Er zijn docenten die dat vak heel goed beheersen en er zijn uitgevers die er wat van kunnen. Als die twee samenwerken krijg je prachtig materiaal. Materiaal dat veelzijdig is, flexibel, dat veel leerlingen en docenten op weg én naar de eindstreep helpt. Het is natuurlijk wel eens een enkele keer gebeurd dat een uitgever iets van achter zijn bureau heeft bedacht, maar dat werd dan meestal geen succes. Andersom maken docenten ook materialen. Die zijn dan perfect voor eigen gebruik. Soms kunnen ook collega's of nog grotere groepen er goed mee uit de voeten, maar dat zijn de uitzonderingen. Om iets te maken dat voor een grote groep leerlingen en docenten goed werkt ben je jaren bezig. Als docent, als uitgever. En het liefst samen.

Er wordt op het web volop gediscussieerd, over leermiddelen maken, over wikiwijs, over innovatieve leermiddelen en of dat nou allemaal moet, die ICT. Blader bijvoorbeeld eens door de digitale pagina’s van Leerbeleving van Marcel de Leeuwe (sowieso een aanrader) en lees daar de reacties op de vraag: ‘Wie maakt e-Learning?’.

Over Wikiwijs wordt ook flink gediscussieerd, al is het op het moment wat rustiger. Ronald van Engelen van Het Hooghuis (een groep van acht VO-scholen in de regio Oss) schreef een zeer kritisch rapport: Wikiwijs overtuigt niet. De samenvatting maakt snel duidelijk wat Van Engelen o.m. dwars zit: Wikiwijs is geen wiki. Er kwam een reactie op van Wikiwijs-contentprojectleider Robert Schuwer.

Ook het Centraal PlanBureau uitte alweer een tijdje geleden bezwaren tegen Wikiwijs. Ex-minister Plasterk wilde aanspraak maken op drie miljoen euro uit de FES-gelden ten behoeve van Wikiwijs. Het CPB onderzocht de aanvraag en adviseerde negatief. De onderzoekers verwachtten niet dat er van Wikiwijs een kostendrukkend effect zou uitgaan en betwijfelden of Wikiwijs voldoende kwalitatief hoogwaardig lesmateriaal zou opleveren. De hoofddoelstellingen van Wikiwijs waren overigens terugdringing van het lerarentekort en het aantrekkelijker maken van het lerarenberoep. De CPB-onderzoekers berekenden echter dat het lerarentekort nog wel eens zou kunnen oplopen als gevolg van Wikiwijs-activiteiten. En de ervaringen met Wikiversity in het buitenland wijzen vooralsnog niet op een verhoging van de aantrekkelijkheid van het vak. Er gaan op het moment overigens stemmen op om Wikiversity op te heffen, onder meer omdat de doelstelling onduidelijk is en de kwaliteit van het materiaal zeer ter discussie staat.

Kamervragen naar aanleiding van het CPB-rapport wuifde de minister weg. Hij zou elders wel geld vinden om het project uit te voeren. En dat is hem gelukt! Het CPB-advies is te lezen in CPB-document 183 op bladzijde 39 en 40.

Een wat oudere en hier en daar geestige discussie is te lezen op de site van Beter Onderwijs Nederland (BON). Er zijn ook fans zoals op AOC Friesland, en er wordt op veel fronten stevig nagedacht over het aanbrengen van leerlijnen in de ‘bak’ en je kunt je vragen en opmerkingen op verschillende manieren kwijt, o.a. via Twitter en via Uservoice.
En u kunt uw ervaringen natuurlijk ook melden op onderwijsvanmorgen!

 

Illustratie: © Rik Min, 2000.

Corinne Nederlof (stuur een e-mail) Stuur dit artikel door | 5934 keer gelezen

img img img img

Geef uw reactie REACTIES (0 totaal) Alle reacties...

Er zijn nog geen reacties

REAGEER

img

Widget Title

LAATSTE 3 REACTIES

Bella - acai berry erections foreplay sexual cialas japan many buy cialis taking herbal make sure buy generic... 
Lees verder  arrow

Bugrods - Is dit een wedstrijdje wie het meeste moeilijke woorden kent ofzo....? Mooi project en erg leuke... 
Lees verder  arrow

R. Vermulst  - Innovatie dient geen doel opzich te zijn, het moet geen 'hype' worden. Afhankelijk van het... 
Lees verder  arrow

Widget Title

MEEST GELEZEN ARTIKELEN
Escalatieladders en hoestbuien
Charlotte Lebeau studeert momenteel af aan de lerarenopleiding Fontys in Tilburg. Daarnaast is ze di
Lees verder arrow
Onderwijstips maart 2015
Onderwijs van Morgen selecteert maandelijks de cursussen, congressen, boeken en andere evenementen d
Lees verder arrow
4x wetenschappelijk over games in het onderwijs
Serious gaming en gamification winnen de laatste jaren aan kracht in het onderwijs. Zo ook de wetens
Lees verder arrow

Widget Title

STEM MEE Bekijk resultaat img
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
Nee, geen goed plan
Is het idee van een diploma op maat een goed plan? Wat vindt u?
Ja, dat is een goed plan
 
100%
Nee, geen goed plan
 
0%

Widget Title

VIDEO VAN DE WEEK

Kinderen in de leeftijd van 4-8 jaar worden geconfronteerd met mediadragers uit de jaren '70 '80 en '90. Dit levert verrassende reacties op! Een ding is zeker, technologieën gaan snel, maar zelfs voor 'Digital Natives' lijkt het eeuwen geleden.