Laten we aan het begin van 2010 (uiteraard de beste wensen!) eens wat verder vooruit kijken. Hoe ziet de toekomst van de lesmethode er uit? Waar we tien jaar geleden nog alleen maar boeken gebruikten, zie je nu steeds meer het digibord oprukken en worden lesmethodes een ideale mix tussen offline en online media. De lesmethode past zich volgens Darwinistische principes aan de huidige tijd aan.
Docenten ontwikkelen zelf lesmethodes (zie Doe Mee), omdat de content overal te vinden is. Of makkelijker, ook op een professionele manier te bundelen of te maken is. Educatieve uitgevers zijn op dit moment hard bezig om alle verschillende content op de juiste manier aan te bieden aan docenten. En natuurlijk leerlingen. Want leerlingen zien liever een werkende vulkaan in een YouTube filmpje dan dat ze in tekst een eigen gedachte moeten vormen.
En misschien moet je nog wel verder gaan in het specificeren van de content. De ene leerling weet waarschijnlijk al hoe een vulkaan werkt en ziet veel liever de oude beelden van Pompei. De andere leerling vindt vulkanen alleen maar interessant in relatie tot het milieu en ziet liever het effect op de natuur en mens die rond de vulkaan wonen.
Maar kan een lesmethode zo specifiek worden? De eerste stappen in de uitgeverijwereld zijn gezet. Vorige maand heeft het in Berlijn gevestigde bedrijf Niiu duizend nieuwe kranten op de markt gebracht. Persoonlijke kranten.
Onder de naam ‘Oberhof Am Morgen’ worden iedere nacht voor alle abonnees unieke, persoonlijke kranten gedrukt. Iedere abonnee kan vooraf bepalen waar zijn/haar interesses liggen. Meer lokaal nieuws, internationaal, meer opinie etc.
Een selectie van bekende kranten zoals “Tagesspiegel”, “Frankfurter Rundschau”, “Märkische Allgemeine”, “Hamburger Abendblatt”, maar ook “New York Times”, wordt gebruikt om de krant te vullen. De lezers kunnen naast het aanbod van deze kranten ook de inhoud van blogs, magazines, Facebookprofielen, of andere media aan hun persoonlijke krant toevoegen.
De krant is qua prijs vergelijkbaar met andere Duitse kranten en wordt verspreid door de krantenjongens van de grotere verspreiders. De prijs kan volgens mij nog wat lager uitpakken, omdat je advertenties nog beter kan richten op een doelgroep. De aangegeven interesses, gecombineerd met het abonneeprofiel, zorgen voor unieke data voor adverteerders.
Is dit ook iets voor de educatieve uitgeverijen? Ik kan me goed voorstellen dat scholen misschien wel meer specifieke content over bijvoorbeeld de eigen regio in een lesmethode willen hebben. Of nog een stap verder, specifieke content gericht op de interesses van de individuele leerling…
Het kan een hele mooie tijd worden.