Deze week stond in de Volkskrant een artikel over de examentraining van de Universiteit Leiden. Leerlingen worden daar in 30 uur bijgespijkerd voor een vak naar keuze. Kosten voor deze driedaagse cursus €300,-. De examenkandidaat wordt voor dat geld begeleid door een met zorg geselecteerde student zonder onderwijsbevoegdheid.
De organisatie laat ‘leerlingen inzien hoeveel zij al weten’ en ‘legt de nadruk op die 10% van de stof die 90% van het examen dekt’. Niet iets wat een normale docent niet zou kunnen doen. Zijn deze cursussen daarom een aanvulling op de reguliere lessen of doen wij als docenten ons werk niet goed en moeten leerlingen daarom deze input buiten de deur gaan halen?
Als docent verbaas ik me al jaren over de ontwikkeling van commerciële examentrainingen. In de laatste weken voor het examen kan ik als docent op mijn hoofd gaan staan, maar leerlingen aanzetten tot het oefenen van examens gaat moeizaam. Het aantal absenten is in deze periode absurd hoog en de effectiviteit van de leerlingen laag. Mijn ervaring is dat er meer dan voldoende ruimte is voor leerlingen om vragen te stellen, maar dat veel leerlingen hier onvoldoende gebruik van maken. Dit staat haaks op het beeld van de overijverige leerling die in het weekend tien uur achterelkaar met examenstof wil bezig zijn.
In mijn studententijd heb ik met plezier bijspijkerkampen van Twente SummerCampus begeleid. Een groot gedeelte van de deelnemers kwam daar volgens eigen zeggen omdat ze op school niets deden en nu even in een week de achterstand gingen inhalen. De vraag is dus waarom een student van 20 een leerling wel tot werken kan aanzetten en zijn eigen docent niet.
Leiden en Twente zijn niet de enige universiteiten die deze faciliteit aanbieden. Ook in Groningen, Delft en Amsterdam worden al jaren bijspijkercursussen gegeven. Daarnaast zijn er talloze particuliere initiatieven. De vraag is blijkbaar groot, maar hoe komt dit? Zijn wij als docenten niet capabel genoeg om leerlingen fatsoenlijk voor te bereiden? Ontbreekt het ons aan tijd, middelen of ontbreekt de motivatie? Is het aanbod te versnipperd? Zijn er scholen die in plaats van het normale rooster te volgen, themadagen voor de diverse vakken geven? Graag uw mening.
Evelien Hoekman, economiedocent
Artikel Volkskrant, 27 april 2010: Dertig uur lang stampen en dan examen doen