Op deze site hebben we het vaker gehad over podcasting. We hebben uitgelegd wat podcasts zijn en hoe je ze zelf kunt maken. Ook bespraken we een lesidee over het inzetten van podcasts in lessen levensbeschouwing. Uit een onderzoek van de State University of New York blijkt nu dat podcasts er ook echt voor kunnen zorgen dat scholieren de lesstof beter tot zich nemen.
Voor het onderzoek volgden 64 studenten een eerstejaarscollege psychologie. De helft van de studenten was daarbij fysiek aanwezig, de andere helft kreeg het college aangeboden als podcast. Opvallend genoeg scoorde de groep die de podcast kreeg gemiddeld hoger op de toets die een week later werd afgenomen.
De oorzaak hiervoor bleek te liggen in het feit dat de studenten die de podcasts kregen vaker aantekeningen maakten. Ze konden natuurlijk ook vaker terugluisteren wat de docent precies verteld hadden. De podcast lijkt daarom vooral een goede methode te zijn om scholieren of studenten actiever naar de stof te laten luisteren.
De titel van het onderzoek (iTunes University and the classroom: Can podcasts replace Professors?) lijkt te suggereren dat podcasts een docent kunnen vervangen. Toch is de onderzoeker hier iets genuanceerder over. Zij zegt vooral dat het een eigentijds hulpmiddel kan zijn bij de echte les. Een collega is het met haar eens: een podcast kan helpen om het “droge” verhaal over te brengen, in de les is dan meer ruimte voor interactie.
Natuurlijk moeten we ook niet te vergaande conclusies trekken uit de resultaten, het gaat immers om een beperkte onderzoeksopzet. De onderzoekers gaan het onderzoek daarom nu herhalen over een lange periode. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten en laat het zeker weten als er meer nieuws is!