Met het einde van het jaar in zicht kunnen we er niet omheen: lijstjes! Of ja, een lijstje, want we houden het dit jaar bescheiden en zetten in één keer de tien best gelezen artikelen van het afgelopen jaar voor je op een rij. Welk artikel is jou bijgebleven?
1. Must read: interview Jelle Jolles
Hersenwetenschapper Prof. dr. Jelle Jolles, onder meer bekend van Het tienerbrein, vindt dat het leerrendement op veel scholen groter kan. Hij ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor gepersonaliseerd leren. In een interview in VO Magazine legt Jolles uit wat scholen kunnen doen om (nog) beter in te spelen op de verschillen tussen leerlingen. Lees verder.
2. Effectieve complimenten geven: Hoe doe je dat?
Complimenten kunnen van positieve invloed zijn op de motivatie van kinderen, maar dat is lang niet altijd het geval. Wanneer zijn complimenten doeltreffend en wanneer kun je ze beter achterwege laten? En: Welk type compliment is het meest geschikt voor welk moment? Je leest erover in dit artikel.
3. Activerende werkvormen voor leerlingen van nu
In het kader van activerend leren ter bevordering van de motivatie probeer je als docent heel wat verschillende werkvormen uit. Maar wat wordt nu exact verstaan onder activerende werkvormen? En welke sluiten aan op de 21e-eeuwse vaardigheden die van leerlingen van nu worden gevraagd? Lees verder.
4. 5 creatieve tips om de tafels te oefenen
1 x 5= 5, 2 x 5 = 10, 3 x 5 = 15 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes staat je waarschijnlijk nog helder voor de geest. Gelukkig zijn er ook heel wat creatievere manieren om de tafels van buiten te leren. We zetten er 1 x 5 voor je op een rij! Lees verder.
5. 5 tips voor effectieve oudergesprekken
Elke leerkracht in het primair onderwijs heeft er mee te maken: oudergesprekken. Deze welbekende ‘tienminutengesprekken’ verlopen lang niet altijd volgens het boekje. Waar het met de ene ouder als vanzelf gaat, lijken die tien minuten bij de ander wel een uur te duren. In dit artikel 5 praktijktips die je kunnen helpen bij het voeren van effectieve en soepele oudergesprekken. Lees verder.
6. Differentiëren is te leren: 4 tips
Veel docenten in het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs zoeken naar een manier om hun lessen beter af te stemmen op de verschillen tussen leerlingen. Je kunt dit doen met behulp van digitale leermiddelen, maar je kunt er natuurlijk ook zelf mee aan de slag. Hoe je dat doen? In dit artikel zetten we 4 tips uit het boek Differentiëren is te leren op een rijtje.
7. Escape the classroom: een breinbrekende uitdaging
In Nederland schieten de escape rooms als paddenstoelen uit de grond. Je wordt erin opgesloten en je kunt ontsnappen door ingewikkelde puzzels op te lossen – als dat lukt tenminste. Eruit komen zonder hulp is namelijk een breinbrekende uitdaging. Precies dat maakt het concept geschikt voor het onderwijs. Durf jij het aan? Lees verder.
8. Stap voor stap naar gepersonaliseerd leren
In een maatschappij waarin we 24/7 de beschikking hebben over actuele informatie, biedt digitalisering ongekende mogelijkheden. Hoe kunnen scholen en docenten gezamenlijk toewerken naar slimme digitale oplossingen die de docent ontzorgen en het beste uit iedere leerling halen? Een gesprek met Harold Rimmelzwaan, inmiddels oud-directeur van Uitgeverij Malmberg. Lees verder.
9. Smartphones in de klas: ja of nee?
Met goede afspraken kan het gebruik van de smartphone in de klas voordelen bieden, maar lang niet iedere leraar of docent is daar reeds van overtuigd. In dit artikel benoemen we een aantal voor- en nadelen van smartphones in de klas. Plus: vijf tips voor het maken van afspraken met je leerlingen.
10. Naar de brugklas? 13 tips voor een soepele overgang
Na acht jaar zijn kinderen de basisschool letterlijk en figuurlijk ontgroeid. Tijd dus, om naar de brugklas te gaan. Veel kinderen ervaren de nodige stress bij deze overstap. Waar komt dat door? En wat kun je doen om het voor kinderen wat makkelijker te maken? Onderwijsadviseur Wander van Es en groep 8-leraar Els van Wely zetten in dit artikel dertien tips voor je op een rij.
Welk artikel van het afgelopen jaar is jou bijgebleven? En welke thema’s zie je in 2018 graag terug op OVM? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.