Alle scholen zijn gesloten. Online is niet alleen meer nuttig, maar vooral ook noodzakelijk deze dagen. Met deze tips en adviezen van EdSurge richt je de online communicatie zowel op school- als op klasniveau zo goed mogelijk in.
Voor je begint is het belangrijk om een vorm van rust te scheppen. Zowel leerlingen als docenten moeten zich ‘thuis voelen’ in de online omgeving. Een eigen digitale plek waar duidelijk is waar je wat kunt vinden. Dit is de basis. En dat maakt het mogelijk om informatie effectief over te dragen ook al is het niet face to face op school. Vertrouwen en voorspelbaarheid, als basis voor het leren.
Ken je publiek
Online leren is niet hetzelfde als in de klas waar je zonder tussenkomst van digitale middelen kunt communiceren. Accepteer dat je afstand overbrugt in tijd en plaats en dat dit niet altijd makkelijk is. Op welke manieren je ook contact legt met je studenten of collega’s: toon goede wil, doe je best en wees flexibel als het niet helemaal soepel loopt. Dit leidt tot waardering en vermindert eventuele frustratie.
Afhankelijk van je klas kies je op welke manier je je leerlingen digitaal begeleidt. Over het algemeen hebben jongere leerlingen meer begeleiding nodig en kunnen minder zelfstandig werken. Een video-connectie kan dan uitkomst bieden maar minstens zo belangrijk is het dat ouders worden geïnstrueerd hoe ze hun kinderen kunnen begeleiden om het leerproces van hun kinderen zo min mogelijk te onderbreken tijdens deze digitale onderwijsperiode.
Breng mogelijkheden in kaart
Breng het geheel aan tools, platforms en software dat je als school tot je beschikking hebt in kaart. Bij de verschuiving van de fysieke klas naar de digitaal digitale leeromgeving is het belangrijk alle opties te benutten die de school draaiende houdt. Selecteer de tools en platforms om verschillende vormen van communicatie mogelijk te maken.
Wijs voor iedere tool iemand aan die de leiding neemt en eventueel anderen wegwijs maakt. Als je als school of docent wil communiceren naar een grotere groep mensen zijn er verschillende opties zoals Skype groepsvideo gesprekken, YouTube Live, LiveStream, Twitch, Microsoft teams, Facebook Live, Google Hangouts/Meet.
Er zijn verschillende vormen, via sommige platforms kun je alleen zenden bij andere kunnen mensen deelnemen aan een groepsoverleg. In sommige gevallen is het ook mogelijk de sessie op te nemen en later eventueel toegankelijk te maken voor degene die niet aanwezig konden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een verzameling digitale lessen opbouwen die leerlingen kunnen terugkijken.
Ook zijn veel online platforms waar je onderling documenten kunt delen die direct gesynchroniseerd worden met de overige deelnemers. Dit in combinatie met de audio- en video-tools maakt het communicatiepakket compleet. Bekend is Padlet, maar ook Google docs, iWork for iCloud (Page, Keynote, Numbers), Explain Everything, FlipGrid, Office365 (Word, Excel, PowerPoint) kun je gebruiken.
Als je verschillende tools en platforms combineert is het belangrijk om deze via één centrale plek toegankelijk te maken. Zodat leerlingen niet tien verschillende inlogpagina’s hebben waardoor onduidelijkheid en verwarring ontstaat. Voorbeelden van zo’n digitale centrale plek zijn Google Classroom, Schoology of Edmodo.
Deel de digitale periode op in fases
Fase 1: Maak een inschatting hoe lang het online-only lesgeven gaat duren. Vooralsnog zeker tot 6 april. Deze periode is te lang om specifieke activiteiten uit te kiezen die je ‘makkelijk’ online kunt doen. Het is noodzakelijk om verder te denken. Daarom kun je, helemaal in deze opstartfase, het onderwijs zo inrichten dat je twee dagen intensief contact hebt, waarna de leerlingen drie dagen zelfstandig aan de slag gaan. Ieder met zijn of haar eigen werk, gepersonaliseerd leren dus. Als docent heb je dat met je team tijd om voor te bereiden op de komende dagen. Of als school geeft dit je de ruimte om instructiedagen voor docenten te organiseren.
Fase 2: De fase waarin leerlingen en docenten gewend raken aan het online leren en online contacten onderhouden. Nu is de tijd om te focussen op de toegankelijkheid van de online materialen voor iedereen. Gebruik makend van de mogelijkheid om met de hele klas of het hele team te communiceren. Het is belangrijk gewend te raken aan de nieuwe routine. Wat kan helpen is bijvoorbeeld het vaste schoolrooster ook bij het nieuwe online lesgeven te gebruiken. Dit geeft leerlingen duidelijkheid, waaraan ze welk deel van de dag kunnen werken.
Fase 3: Na tien dagen mag je jezelf beschouwen als een online school, de digitale drempel is genomen. Langzaam wordt online het nieuwe normaal voor het onderhouden contact en ontvangen van informatie.
4. zorg voor een ‘zachte landing’
Een tip, voor nu misschien te laat maar toch het vermelden waard. Oefen ook als online niet direct noodzakelijk is. Stuur de normale geschreven nieuwsbrief een keer als videoboodschap. Of plan een docentenoverleg via een online conference call in plaats van in de docentenkamer. Zo raakt iedereen vertrouwd met de digitale werkwijze.
5. Werk met een checklist
Geef docenten en leerlingen een checklist met wat ze moeten doen om zich op het digitale werken voor te bereiden zodat ze direct aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld:
- Ik weet hoe ik Google hangouts moet gebruiken om mensen via beeld en spraak samen te brengen.
- Ik heb geleerd hoe ik mij scherm met een collega kan delen.
- Ik weet waar ik video’s kan uploaden om te delen met mijn leerlingen/docent.
Geef ook direct de contactgegevens van de mensen bij wie ze kunnen aankloppen als iets niet lukt.
6. Begeleiding
De grootste omschakeling bij de overgang van stenen schoolgebouw naar een ‘online-only’ setting, is misschien wel het verlies van de vertrouwde leeromgeving. De plek, de mensen, de geuren de geluiden. Vertrouwde elementen die zorgen voor routine. Online werken en leren is niet nieuw. Maar online-only wel. Help docenten en leerlingen. Organiseer online trainingen, maar ook wees ook op ieder moment bereid uitleg te geven, zodat er geen stress ontstaat over de techniek.
7. Kom digitaal samen
Zorg voor vaste team-meetings. Tijdens de eerste dagen kan dit een meeting zijn waarin met het hele team nogmaals de situatie wordt besproken. Wat is de stand van zake, waar kun je heen voor de roosters van komende weken. Waar vind je de checklist en bij wie kun je terecht voor hulp. Daarnaast zijn ook digitale bijeenkomsten in kleinere groepen belangrijk, zodat leerlingen of docenten makkelijker hun vragen kunnen stellen.
8. Maak eenvoudige roosters en planningen
Maak een overzicht voor de komende weken en wat docenten en leerlingen kunnen verwachten. In de huidige corona-crisis is een verwachtte eindtijd is moeilijk te voorspellen. Plan daarom tussentijds momenten van overleg en uitleg. Bijvoorbeeld iedere maandag is er een klassenoverleg. Maak daarnaast een dag tot dag rooster volgens vaststaand schema en met de vaststaande digitale meetings al ingepland.
9. Open digitale support
Via links kun je mensen uitnodigen voor een digitale ‘ruimte’ (zoals genoemd bij punt 2). Er bestaat de mogelijkheid om hier afgesloten ruimten te creëren, alleen toegankelijk voor de mensen met een link. Deze plek is ideaal om instructievideo’s voor docenten of leerlingen te delen. Ideaal is het wanneer er altijd een moderator aanwezig is voor instructies, de digitale ruimte kan dan dienen als een open forum voor vragen die voor veel mensen relevant zijn.
10. Geef regelmatig updates
Zorg voor één plek waar alle betrouwbare en juiste informatie te vinden is en geef hier regelmatig updates. Stuur deze niet per mail, dan komen er verschillende versies in omloop en kan er verwarring ontstaan. Elke keer dat je een update plaatst krijgen alle deelnemers een e-mail met link, zodat iedereen voorzien is van de juiste actuele informatie. Creëer een apart document voor docenten en voor leerlingen. Zodat voor iedereen de relevante informatie altijd op een bekende plek staat.
Heb jij nog tips voor tools of andere tips om goed vanuit huis onderwijs te kunnen geven? Deel ze via onderstaand reactieformulier!