Uitgeverij Malmberg organiseert op dinsdag 17 maart het Taalblokken én het Rekenblokken Congres in Leerhotel Het Klooster in Amersfoort. Beide congressen bieden een afwisselend en inspirerend middagprogramma, vol interessante sprekers en praktische workshops, voor u als docent in het mbo. In dit artikel vast een paar highlights uit het veelzijdige programma.
Algemeen
Het programma van beide congressen bestaat uit zowel een overlappend als een vakspecifiek deel. Zo komen de plenaire sessies van beiden congressen overeen, terwijl de deelsessies toegespitst zijn op het taal- of rekenonderwijs. Dit jaar verzorgt niemand minder dan wetenschapsjournalist Mark Mieras de gemeenschappelijke openingssessie. Onder de noemer ‘Leren = verteren’ gaat Mieras in op het leerproces. Want hoe werkt leren eigenlijk? Hoe zet je hersenen in de juiste stand om te leren? En wat is de rol van interactie en toetsing daarbij? Toetsen kunnen kwaad doen, maar ook veel goed. De kunst is het brein van de leerling controle te geven over het eigen leerproces. Daar gaan Hans Prins, manager Adaptief Leren bij Malmberg, aan het einde van de middag nader op in. Tijdens deze slotsessie neemt Prins u mee in de wereld van adaptief leren: Wat is het, hoe werkt het en hoe kan dit het werk van de docent vergemakkelijken?
Taalblokken: sessies en workshops
Workshop: ‘U wilt Nederlands en Engels laten aansluiten op de beroepspraktijk?’
Deze workshop gaat over het leren werken met de modules ‘productieve vaardigheden’ van het nieuwe Taalblokken. In groepjes van drie docenten gaat u aan de slag. U kruipt in de rol van de student en ervaart zelf hoe de student met deze modules werkt. Voor u dat doet, maakt u kennis met de flipping the classroom-didactiek. En naderhand vindt een reflectiemoment plaats om bevindingen en ervaringen uit te wisselen.
Experience Room
Wilt u meer te weten komen over het nieuwe Taalblokken? Kom dan naar de Experience Room. Hier kunt u, met al uw vragen, opmerkingen en tips, terecht bij de methodespecialist en de helpdeskmedewerker. Zij helpen u graag verder en staan open voor uw suggesties.
Bekijk hier het gehele programma van Taalblokken
Rekenblokken: sessies en workshops
Presentatie: ‘Praktische stappen naar een samenhangend rekenbeleid’
Een samenhangend rekenbeleid werkt alleen als het steunt op een breed draagvlak binnen de school. Zo’n draagvlak dient de school zelf te creëren. Wie maakt het rekenbeleid binnen de school? Ofwel: Wie bepaalt de rekenregels? Goede afspraken geven duidelijkheid voor docenten én leerlingen. Dat komt het leren rekenen uiteindelijk ten goede. Tijdens deze presentatie bespreekt Anne van Gool, trainingontwerper reken- en wiskundedidactiek en eindredacteur van Rekenblokken, verschillende punten waarover u binnen de school afspraken kunt maken in het kader van het rekenbeleid.
Interactieve bijdrage: ‘En nu in rekentaal’
Hoe kan een docent in klassikale interactie de leerlingen ondersteunen, bij de ontwikkeling van de taal die nodig is om rekenen en wiskunde te leren? Deze vraag staat centraal tijdens de interactieve bijdrage van Jantien Smit, associate lector reken- en wiskundedidactiek aan Hogeschool Saxion. Aan de hand van een videofragment presenteert zij interactieve strategieën waarmee een docent in klassikale discussies talige ondersteuning kan bieden. Door zelf transcripten van klassikale interactie te analyseren op deze ‘scaffolding’-strategieën, verwerft u meer inzicht in manieren om leerlingen optimaal te ondersteunen bij de ontwikkeling van de benodigde ‘rekentaal’.
Bekijk hier het gehele programma van Rekenblokken
Meer informatie
Wilt u zich aanmelden voor het Taalblokken Congres? Dat kunt u kosteloos doen via het formulier op deze pagina. Meer affiniteit met cijfers en het Rekenblokken Congres? Dan kunt u zich daar ook gratis voor aanmelden via dit formulier.