Klassenmanagement: je leert er tijdens je lerarenopleiding over, maar het echte werk begint natuurlijk pas in de praktijk. Hoe meer vlieguren je maakt, des te beter je doorgaans in staat bent om het klassikale leven in goede banen te leiden. Sta jij nog niet zo lang voor de klas? Dan zijn de tips is dit artikel voor jou.
Les 1: Je bent meer dan alleen een leraar
Veel leerlingen zie je in eerste instantie als leraar. Niets meer, en niets minder. Dat heeft niet te maken met desinteresse, maar met jouw status ten opzichte van die van hen. Er is wanneer je elkaar net kent nog een flinke afstand te overbruggen. Het is daarom belangrijk om te investeren in een goede relatie. Dat begint bij jezelf. Laat leerlingen zien dat je meer bent alleen ‘die nieuwe docent Engels’. Een persoonlijke, geïnteresseerde benadering straalt af op iedere leerling. In het bijzonder op diegenen die minder goed zijn in jouw vak – of er simpelweg een hekel aan hebben.
Les 2: overwicht komt met de tijd
Wie net voor de klas staat, kan er moeite mee hebben om voldoende overwicht te hebben en om grenzen te stellen. Dat zegt niet zo zeer iets over je vaardigheden, het is gewoon een kwestie van tijd voor je je comfortabel voelt bij het aannemen van een krachtige(re) houding tegenover leerlingen die soms helemaal niet zo veel jonger zijn dan jij bent. De verleiding om het gedrag van meer ervaren, strenge collega’s te kopiëren kan groot zijn, maar probeer toch om dichtbij jezelf te blijven. Jij bent de baas in de klas en weet wat goed voor jou voelt – ook als het wat meer tijd nodig heeft.
Les 3: het is ook hun les
Als leraar sta je letterlijk en figuurlijk voor de klas. Jij verzorgt de instructie en de coaching van leerlingen en bent verantwoordelijk voor een prettig en gezond leerklimaat. Dat betekent alleen niet dat de volledige les op jouw schouders terechtkomt, de leerlingen zijn er ook nog! Leerlingen voelen zich gehoord wanneer je ze duidelijk maakt dat de les net zo goed van hen is als van jou. Bekijk het eens zo: is een leerling die jou in de rede valt een stoorzender, of is het een kans om ruimte te creëren voor het perspectief van de leerling?
Welke tip zou jij als ervaren docent aan beginnende leraren willen meegeven als het gaan om klassenmanagement? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.