Home » 3 tips voor gepersonaliseerd leren met behulp van technologie

3 tips voor gepersonaliseerd leren met behulp van technologie

Bij gepersonaliseerd leren staat het individuele leerproces van de leerling centraal. Ter ondersteuning maken veel docenten gebruik van digitale leermiddelen en andere technologische toepassingen. Hoe? Dat leest u in dit artikel.

1. Formatieve toetsing en feedback

Waarom zou u weken wachten met toetsen of leerlingen de stof voldoende beheersen? Met behulp van digitale leermiddelen en apps kunt u zonder al te veel moeite én op ieder moment toetsen hoe het ervoor staat met de kennis van leerlingen: bij aanvang van de les, tussendoor of juist aan het einde van de les. Zo krijgen de leerlingen niet alleen inzicht in hun eigen leerproces, maar kunt u de leerlingen die dat nodig hebben ook meteen voorzien van feedback. In de artikelen ‘Favoriete educatieve apps voor docenten’ en ‘Top 5 online toets- en quiztools’ leest u alles over de apps die u kunt inzetten voor formatieve toetsing. Welke app(s) gebruikt u?

2. Werk met een (adaptief) leersysteem

Het personaliseren van lessen vergt nogal wat van docenten: de lesvoorbereiding neemt – vooral in het begin – meer tijd in beslag en tijdens de les werken leerlingen vaak op verschillende niveaus aan verschillende opdrachten. Het kan dan lastig zijn om het overzicht te bewaren en ook nog eens iedere leerling de aandacht te geven die hij of zij nodig heeft. Op dit vlak bieden (adaptieve) gepersonaliseerde leersystemen uitkomst: binnen het docentendashboard zie je in een oogopslag welke leerlingen extra aandacht of juist extra uitdaging nodig hebben. Wilt u meer weten over de voordelen van zo’n systeem voor leerlingen en voor u als docent? Lees dan het artikel ‘Hoe adaptieve technologie u en uw leerlingen ondersteunt’.

3. Geef keuzemogelijkheid

Niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Waar het voor de een goed werkt om een essay over een bepaald onderwerp te schrijven, maakt de ander liever een interactieve collage of een presentatie om het onderwerp weer aan anderen uit te kunnen leggen. Maak hier gebruik van: laat leerlingen kiezen wat ze het liefst doen om te laten zien dat ze het onderwerp hebben begrepen. Zo zie je niet hun beperkingen, maar juist hun capaciteiten. De stortvloed aan (educatieve) apps die we altijd en overal tot onze beschikking hebben, maakt deze vorm van differentiëren en personaliseren alleen maar makkelijker.

Lees ook:

Maakt u ook gebruik van technologie bij het personaliseren van uw lessen? Hoe doet u dat en wat zijn de resultaten? Deel uw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk
Een houten poppetje met een lampje boven zijn hoofd

Column: Socrates op sneakers

Rowan is de klas uit gestuurd, maar weigert te vertrekken. Directeur Danny Weeda blikt terug op een knap staaltje omdenken.

Bekijk
Een groepje kinderen programmeert speelgoed.

Beleidsupdate: Subsidie Techkwadraat

Hoe zorgt het programma Techkwadraat voor meer technologieonderwijs? Dat lees je in deze beleidsupdate!

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.