Home » 3 veelvoorkomende stressfactoren bij leerlingen

3 veelvoorkomende stressfactoren bij leerlingen

Iedereen heeft weleens last van stress. Zo ook leerlingen, in toenemende mate zelfs. Voor hen neemt de druk om te presteren namelijk toe. Soms begint dit al op de basisschool, rondom het afnemen de citotoets. Dergelijke langdurige stress kan een negatieve invloed hebben op hun ontwikkeling. Daarom is het belangrijk om stressfactoren te herkennen en waar mogelijk te reduceren.

We zetten drie veelvoorkomende stressfactoren voor je op een rij:

1. Sociale veranderingen

De overgang naar de middelbare school is voor veel leerlingen een grote verandering. Waar ze eerst de oudste en coolste waren, zijn ze nu de jongste leerlingen op school. Brugpiepers hebben vaak nog geen idee wat de veelal ongeschreven regels precies zijn. Dat kan een hoop stress veroorzaken. Ineens zit je naast iemand die je niet kent en het is daarnaast nog maar afwachten hoe je in de nieuwe groep valt. Sociale onzekerheid leidt tot piekeren (vinden ze me wel aardig? Doe ik het zo wel goed? Is deze tas niet belachelijk?). Wanneer deze gedachtes te lang aanhouden, kunnen ze leiden tot flinke stress bij het leggen van nieuwe contacten.

2. Verantwoordelijkheid

Op de middelbare school wordt van leerlingen verwacht dat ze hun zaakjes zelf regelen. Ineens hebben ze veel meer huiswerk en moet er regelmatig worden geleerd voor overhoringen en proefwerken. Dat terwijl het vermogen om te plannen bij veel leerlingen nog volop in ontwikkeling is. Dat gaat nou eenmaal niet over een nacht ijs. Dit kan problematisch zijn voor wie moeite heeft met zelfdiscipline.

3. Prestatiedruk

Ook wie geen stress ervaart van de toegenomen eigen verantwoordelijkheid, kan het behoorlijk benauwd krijgen van alle (onuitgesproken) verwachtingen over het presteren op school. Voor veel ouders en leerlingen zijn hoge cijfers en goede resultaten heilig. Dit terwijl cijfers slechts een weerspiegeling zouden zijn van wat je al beheerst en waar nog aan gewerkt kan worden, ze zijn geen doel op zich. Althans, dat zouden ze niet moeten zijn.

Welke stressfactor(en) merk jij op bij jouw leerlingen? En wat doe je eraan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.