Leren te falen is een belangrijk onderdeel van het leerproces. Met de nadruk op leren, want het kan een hele kunst zijn om niet gefrustreerd te raken en constructief met je eigen fouten om te gaan. Als we begrijpen waarom of waardoor we bepaalde fouten (blijven) maken, dragen we te allen tijde bij aan ons leerproces. Met deze drie tips stimuleer je leerlingen hetzelfde te doen.
1. Onderdeel van het leerproces
Accepteer dat fouten deel uitmaken van leerproces. Wie beseft dat fouten kunnen worden ingezet als leermiddel, is al halverwege. Fouten kunnen namelijk wel degelijk in ons voordeel werken. Veel leerlingen focussen zich op het onthouden van informatie, terwijl juist datgene wat je maar niet lijkt te onthouden minstens zo belangrijk is. Waar zit het ‘m in? En hoe kun je ervoor zorgen dat het de volgende keer beter gaat? Zijn er meer leerlingen die dit hebben? Praat erover en kom samen verder, daar heb je meer aan dan wanneer je elkaar aftroeft over wat je wél allemaal al heel goed kan.
2. Geef directe feedback
Feedback is essentieel om te kunnen leren. De timing kan daarbij van doorslaggevende factor zijn. Zo kan de onmiddellijke feedback van jou als docent erg nuttig zijn voor leerlingen om direct een ander pad in te slaan. Je fungeert dan als het ware als kompas en kunt leerlingen zo tijdig bijsturen. Je zorgt ervoor dat de leerling zijn denkwijze bijstelt en via een ander pad op zoek gaat naar de juiste informatie.
3. Soort fout?
Er zijn verschillende soorten fouten. Systematische fouten, misvattingen, slordige fouten… Er kan echt van alles achter zitten. Het is daarom niet voldoende om leerlingen te laten weten dat ze iets niet goed hebben gedaan. Ze hebben juist baat bij feedback op waar de fout ‘m nou precies in zit. Een dergelijke analyse van de oorzaak, in combinatie met individuele feedback, is de beste manier om denkpatronen te veranderen en om te voorkomen dat leerlingen opnieuw dezelfde fout maken.
Hoe stimuleer jij leerlingen om te leren van hun fouten? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.