Ben je het volledig oneens met de gang van zaken binnen de school? Heb je een conflict met collega uit de vaksectie? Of sta voor een dilemma met betrekking tot een van je leerlingen? Het kan nogal moeilijk zijn om het met elkaar over dit soort onderwerpen –olifanten in de kamer – te hebben. Met deze 3 tips breng je vast en zeker een constructief gesprek op gang.
1. Gezamenlijk doel
Voor jij je mening ergens over geeft, kan het raadzaam zijn om eerst een gezamenlijk doel te formuleren. Wat is de gewenste uitkomst van het gesprek? Wanneer je met elkaar vooraf de gemene deler formuleert, voorkom je dat je voor een patstelling komt te staan en maak je ruimte voor een opbouwende conversatie in plaats van een beschuldigend en verwijtend gesprek. Het beoogde doel is immers gelijk.
2. Drie dimensies
Heb je weleens van het drie-dimensiemodel gehoord? Hierbij introduceer je het onderwerp door eerst de maatschappelijke context te schetsen. Dit doe je aan de hand van algemene informatie, niet op basis van persoonlijke ervaringen. Je wilt voorkomen dat het gesprek gelijk persoonlijk wordt. Vervolgens schakel je over op de relationele context (Herken je dit in jouw omgeving?) waarna je tot de individuele kern komt: wat betekent dit voor jou en/of mij? Wie op deze manier het gesprek aangaan, schept ruimte om eerst een prettige onderlinge sfeer te creëren.
3. Empathie
Heb je een geschil met een collega of erger je mateloos aan zijn of haar houding? Realiseer je dat zijn of haar gedrag slechts het topje van de ijsberg is en dat er vaak nog heel wat achter schuilgaat. Het zou bijvoorbeeld goed kunnen dat die collega zich zo vervelend gedraagt omdat hij zich geïntimideerd voelt door jou. Dat zal hij alleen niet snel direct tegen je zeggen. In zo’n geval kun je beter met empathie naar de ander of naar de situatie kijken: waar zou zijn of haar gedrag vandaan kunnen komen? Wat is mijn aandeel hierin? En kan ik iets in aan mijn gedrag veranderen, waardoor de ander zich wellicht prettiger voelt? Focus je in het gesprek vervolgens op dat wat je anders wil gaan doen, niet op het gedrag waaraan je je stoort.
Iets klassikaal te bespreken?
Niet alleen in de lerarenkamer, ook in de klas kan het lastig zijn om beladen onderwerpen te bespreken. Een klas is immers een smeltkroes van allerlei gedachten, denkbeelden en opvattingen over de meest uiteenlopende actuele en maatschappelijke kwesties. In het eerder op OVM verschenen artikel Zo maak je beladen onderwerpen bespreekbaar lees je 5 tips om het klassikaal te bespreken.
Heb jij ook nog een goede tip om gevoelige onderwerpen bespreekbaar te maken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.