Voor veel leerlingen is het begin van het schooljaar vaak een beetje onwennig. Zo ook voor docenten, die jaarlijks te stellen hebben met een flinke lijst nieuwe namen en verse gezichten. Zo leren jij en je leerlingen elkaar kennen aan het begin van het schooljaar!
Vertel eens iets over jezelf
Iedereen kent het en het is altijd een beetje ongemakkelijk: met een naambordje voor je neus iets over jezelf moeten vertellen is doorgaans best een beetje ongemakkelijk. Docent en oprichter van 21stcenturyschools.com Anne Shaw bedacht een strategie waarmee het voor leerlingen makkelijker wordt om over zichzelf te vertellen:
Ga met je leerlingen in een kring zitten of schik de tafeltjes zo dat iedereen naar elkaar toe zit. Laat iets rondgaan. Dat kan iets als een toiletrol zijn, maar ook een bak pennen of iets anders waar leerlingen zo veel van mogen pakken als ze willen. Laat het rond gaan maar zeg niets, alleen dat ze mogen pakken wat ze nodig denken te hebben.
Stel zelf een voorbeeld door als eerste een stuk of tien velletjes toiletpapier of pennen te pakken. Als iedereen is geweest, vertel je wat jullie er vervolgens mee gaan doen. Per velletje of kraal vertelt iedere leerling iets over zichzelf. Jij begint. Zo stel je meteen een voorbeeld over wat je graag van je leerlingen te weten wilt komen. Volgens Shaw zorgt deze aanpak voor de nodige lachsalvo’s. Vooral wanneer de lolbroeken die een halve rol hebben afgescheurd aan de beurt zijn.
Wie van jullie…?
Een andere manier om elkaar te leren kennen is – heel simpel – door vragen te stellen. Dat kun je leerlingen in groepjes laten doen, maar je kunt er ook een klassikale opdracht van maken. Stel de leerlingen een vraag en bedenk hoe jij wilt dat ze antwoorden. Ze mogen hun hand opsteken, maar je kunt er ook voor kiezen om het eens anders aan te pakken. Geef antwoordbordjes, laat ze opspringen of iets mafs uitbeelden. Wie van jullie houdt van lezen? Speelt een instrument? En wie van jullie is deze zomer buiten Europa op vakantie geweest? Laat bij iedere vraag enkele leerlingen hun antwoord toelichten of laat medeleerlingen doorvragen.
Eeuwenoud euvel: namen van leerlingen
Voor de meeste docenten is het een flinke opgave: namen onthouden. Naambordjes werken altijd, maar probeer het eens op een andere manier. Maak bijvoorbeeld per les een schema van leerlingen die je tijdens de les aan het woord wilt laten. Iedere les kies je een ander groepje, zodat iedereen even vaak aan de beurt komt.
Door verschillende namen meerdere keren tijdens de les te gebruiken, onthoud je ze sneller. Ook helpt het om namen te verbinden aan fysieke kenmerken of rijmpjes, om namen te herhalen wanneer leerlingen zichzelf voorstellen of om jezelf bij binnenkomst te ‘dwingen’ iedereen bij naam te noemen. Hoe dan ook, maar er iets vooral leuks van. Dan onthoud je per definitie alles beter.
Meer tips voor de start van het nieuwe schooljaar?
- Zo leer je al die namen uit je hoofd
- Kennismaken aan het begin van het schooljaar doe je zo!
- Groepsdynamiek aan het begin van het schooljaar
Welke benadering of strategie gebruik jij om je leerlingen te leren kennen of om het ijs te breken? Deel jouw tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.