Er is de laatste jaren flink wat veranderd in de functie van de intern begeleider. Waar deze vroeger de dag startte met het geven van RT aan kinderen, schuift de ib’er nu steeds vaker aan bij het MT om zich over schooltrends te buigen. Veel intern begeleiders hebben daardoor te maken met een berg aan administratief werk. Hierbij 4 tips hoe je als intern begeleider feeling met je collega’s en de werkvloer houdt.
Van het inplannen van de toetsen tot het invullen van de vele documenten voor een arrangement. Het risico ligt op de loer dat je als ib’er steeds minder tijd over hebt om in de klassen sfeer te proeven. Of om jezelf te verdiepen in die nieuwe rekenmethode. En genieten van die collega die zo innoverend bezig is met bewegend leren bij taal en rekenen? Eerst die mailtjes nog afwerken denk je misschien. Toch zal het je veel werkplezier én nieuwe inzichten geven als je dagelijks een moment ‘feeling met de werkvloer’ inlast. Om zo te weten hoe de klassensfeer is bij de leerkracht van groep 4 en hoe het gaat met de startende leerkracht in groep 8. Wat kun je doen als je merkt dat je werkdag vooral bestaat uit bureauwerk?
1. Leg het checken van je mail aan banden
We krijgen allemaal veel mail. Zeker als je een bureaufunctie hebt, is de verleiding groot om bij ieder binnenkomend mailtje meteen een antwoord te willen geven. Het helpt als je in je agenda tijd plant wanneer je de mail leest, bijvoorbeeld twee keer per dag. Zo kun je ’s ochtends voor schooltijd je mail lezen en om een uur of 15.00 uur nog een keer. Wat ook helpt: lees eerst de mails van collega’s met een hulpvraag of ouders die dringend iets willen weten. Prioriteiten stellen helpt om niet in die enorme lijst aan mails de weg kwijt te raken.
Ken je de 2-minuten-regel al? Het helpt als je een korte taak, die je in 2 minuten kunt doen, meteen uitvoert. Dit levert meer tijdbesparing op dan wanneer je het opschrijft voor later en dan pas doet. De mail op gestructureerde tijd checken en filteren welke mails het belangrijkste zijn, geeft je focus én tijdswinst. En die kun je besteden aan een praatje met die ene collega bij wie die nieuwe leerling net gestart is.
2. Doe wekelijks een rondje langs de collega’s
Als je wekelijks een rondje bij de collega’s maakt, kunnen ze korte vragen aan je stellen. Dit is tegelijkertijd een mooi moment de band met je collega te versterken. Samen werk je aan een veilig leer- en ontwikkelklimaat voor kinderen en ouders. Als je een oudergesprek hebt, is dit in bijna alle gevallen ook met je collega erbij. Het is prettig als je goed kunt samenwerken en veel weet van de casus die er op tafel komt. Voor jezelf is het ook een fijn moment. Even een praatje en zo meer weten over hoe de dag is gegaan met de ambulant begeleider die kwam observeren. Of hoe het oudergesprek tussen je collega en de ouders van leerling X. is gegaan. Probeer het maar eens uit!
3. Verdiep je in de nieuwe methode
Een belangrijk onderdeel van je werk als intern begeleider is het analyseren van de schoolresultaten. Hoe scoren de leerlingen van groep 3 op de CITO E3 voor spelling dit jaar? Welke acties zijn er nodig hiervoor? Vragen die je vast herkent als intern begeleider. Het helpt als je de hoofdlijnen van de methodes kent. Je kunt zo leerkrachten tips en adviezen geven, over hoe ze dit in kunnen zetten. Dit kan op groepsniveau maar ook op individueel niveau. Voor de leerling met dyslexie is het handig als je weet welke aanpak de methode biedt. Dit maakt dat je beter gericht informatie kunt geven over welke interventies ingezet kunnen worden om de open klanken aan te leren. Moet er een nieuwe methode uitgezocht worden? Het is dan praktisch als je ervoor zorgt dat je ook in de betreffende werkgroep zit. Zo zit je dicht bij het vuur én kun je meebeslissen in de aanschaf ervan.
4. Observeer geregeld in de klassen
Jij bent als intern begeleider de vraagbaak voor collega’s en ouders. Door geregeld in de klassen te observeren, leer je de kinderen kennen. Jouw observatie kan ervoor zorgen dat opvallende zaken eerder aan het licht komen. Waardoor bijvoorbeeld die ene leerling op tijd passende ondersteuning ontvangt en je daarmee de leerkracht ontlast. Verder is observeren ook een feestje voor jezelf. De opmerkingen van de kinderen die je hoort.. Je collega in actie zien bij een rekenles of hoe deze een energizer inzet. Je komt zo zelf ook met een opgeladen gevoel terug op je kamer. En dat geeft nieuwe energie om met andere taken aan de slag te gaan.
Hoe zorg jij ervoor dat je het contact met leerkrachten en kinderen warm houdt? Laat het weten via onderstaand reactieformulier.