Home » 5 originele manieren om klasafspraken te communiceren

5 originele manieren om klasafspraken te communiceren

Een groep kinderen legt hun handen op elkaar

Nu je samen met je leerlingen klasregels hebt opgesteld, is het tijd om ze tot leven te brengen. Hoe zorg je ervoor dat de regels niet vergeten worden, maar een actief onderdeel van het klasleven blijven? Hier zijn 5 originele manieren om klasafspraken te communiceren en levendig te houden.

Ontwerp een uniek klascontract

    Een klascontract is een krachtige manier om de regels visueel en tastbaar te maken. Met deze ideeën kun je het contract tot leven te brengen:

    • Maak er een kunstwerk van: laat leerlingen het contract versieren met tekeningen, stickers of collages die de regels illustreren.
    • Gebruik handafdrukken: laat elke leerling een handafdruk met verf maken en hun naam erbij schrijven als ‘ondertekening’.
    • Maak het interactief: voeg een sectie toe waar leerlingen gedurende het jaar positieve ervaringen met de regels kunnen opschrijven.
    • Geef het een prominente plek: hang het contract op een zichtbare plek in de klas en verwijs er regelmatig naar.

    Door het contract samen te maken en te ‘ondertekenen’, creëer je een gevoel van eigenaarschap en betrokkenheid bij de regels.

    Maak een regelboom of regelgalerij

    Visuele representaties van regels kunnen een krachtige manier zijn om ze levendig te houden. Dit zijn twee creatieve opties:

    Regelboom

    • Teken een grote boom op een poster of maak er een van karton.
    • Laat leerlingen ‘bladeren’ knippen uit gekleurd papier.
    • Schrijf op elk blad een klassenregel en plak ze op de takken van de boom.
    • Voeg gedurende het jaar nieuwe ‘bladeren’ toe als er nieuwe regels ontstaan.
    • Gebruik verschillende kleuren voor verschillende soorten regels. Bijvoorbeeld groen voor positieve gedragsregels, geel voor veiligheidsregels.

    Regelgalerij

    • Verdeel de klas in groepjes en wijs elke groep een regel toe.
    • Laat elk groepje een ‘kunstwerk’ maken dat de regel uitbeeldt. Dit kan zijn: een tekening of schilderij, een collage van tijdschriftknipsels, een klein 3D-model van klei of karton of een stripverhaal dat de regel in actie laat zien.
    • Maak echte museumkaartjes met de ‘titel’ (de regel) en de namen van de artiesten.
    • Organiseer een opening van de galerij waar leerlingen elkaars werk kunnen bekijken.
    • Plan regelmatig galerij-wandelingen waarbij leerlingen in kleine groepjes langs de kunstwerken lopen en bespreken hoe de regels in de praktijk werken.

    Integreer regels in bestaande routines

    Door regelmatig aandacht te besteden aan de regelboom of regelgalerij, houd je de regels zichtbaar en bespreekbaar. In plaats van een aparte ‘regel van de week’ in te voeren, kun je de aandacht voor regels integreren in je bestaande klasroutines. Hier zijn enkele ideeën:

    • Koppel een regel aan je weekopening op maandag. Besteed hier kort aandacht aan en kom er gedurende de week op terug.
    • Gebruik de regel als schrijfprompt tijdens taalles of als onderwerp voor een korte tekening tijdens een tekenles.
    • Laat leerlingen tijdens kringgesprekken of aan het eind van de dag reflecteren op hoe de regel heeft geholpen.
    • Grijp spontane leermomenten aan om de regel in de praktijk te bespreken.

    Door de aandacht voor regels te verweven in je bestaande lesprogramma, houd je ze levendig. Bovendien help je leerlingen om de regels te zien als een natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven in de klas.

    Organiseer regel-rollenspellen

    Rollenspellen zijn een leuke en effectieve manier om regels in de praktijk te brengen. Hier zijn wat ideeën om dit te organiseren:

    • Regel van de week: kies elke week een regel uit en laat leerlingen hier korte sketches over maken.
    • Improvisatietheater: geef leerlingen een situatie en laat ze improviseren hoe ze de regels zouden toepassen.
    • Omgekeerde rollen: laat leerlingen de rol van leerkracht spelen die de regels moet handhaven.
    • Filmpjes maken: laat groepjes leerlingen korte filmpjes maken waarin ze laten zien hoe de regels in de praktijk werken.

    Reflectie: bespreek na elk rollenspel wat er goed ging en wat er anders had gekund. Deze activiteit is niet alleen leuk, maar helpt leerlingen ook om de regels beter te begrijpen en toe te passen in verschillende situaties.

    Houd regelmatig een regel-check

    Een regelmatige evaluatie houdt de regels relevant en actueel. Enkele suggesties om dit aan te pakken:

    • Maandelijkse evaluatie: plan een kort moment aan het eind van elke maand om de regels te bespreken.
    • Regel-thermometer: maak een visuele thermometer voor elke regel. Laat leerlingen aangeven hoe goed ze vinden dat de klas zich aan elke regel houdt.
    • Aanpassingsronde: geef leerlingen de kans om aanpassingen voor te stellen. Misschien is een regel niet meer nodig, of moet er juist een nieuwe bij.
    • Succesverhalen delen: laat leerlingen vertellen over momenten waarop de regels echt geholpen hebben.
    • Regel-dagboek: houd als klas een dagboek bij waarin jullie positieve ervaringen met de regels noteren.

    Door regelmatig te evalueren, blijven de regels leven en voelen leerlingen zich medeverantwoordelijk voor een fijne sfeer in de klas.

    Jouw klas, jullie regels

    Door deze creatieve manieren van communiceren worden de klassenregels een natuurlijk en levendig onderdeel van het dagelijks leven in de klas. Je stimuleert verschillende vaardigheden bij je leerlingen: van kritisch denken tot creatief uiten. Bovendien houd je de regels actueel en relevant voor iedereen.

    Elke klas is uniek, dus experimenteer gerust met deze tips en pas ze aan naar wat het beste werkt voor jouw leerlingen. Het belangrijkste is dat je het proces samen doorloopt en er plezier in hebt. Wie weet ontdek je nog meer creatieve manieren om je leerlingen betrokken te houden bij de klassenregels.

    Wil je weten hoe je leerlingen kunt betrekken bij het opstellen van de klassenregels? Lees dan ons artikel Samen regels maken: 5 creatieve tips om leerlingen te betrekken.

    Laatste onderwijsnieuws

    Een jongen krijgt de ketting van de burgemeester om, zijn vader maakt een foto

    Jeugddocumentaires in de klas

    Aan de hand van jeugddocumentaires kun je lastige onderwerpen op een toegankelijke manier bespreekbaar maken.

    Bekijk
    Portret Pieter Koolwijk

    Pieter Koolwijk: zelf ook lekker eigenwijs

    Het thema van de Kinderboeken 2024 is ‘Lekker eigenwijs’. Pieter Koolwijk schreef het Kinderboekenweekgeschenk Schatpakkers. Wij vroegen wat hem inspireert.

    Bekijk
    moslim leerling in de klas

    Herken jij moslimdiscriminatie op school?

    Herken moslimdiscriminatie op school. Lees over de soorten discriminatie en krijg praktische tips voor een inclusieve onderwijsomgeving.

    Bekijk
    Omslagen van de drie Engelse boeken die besproken worden

    Boekentips Engels september

    In deze boekentips delen Lot en Merel enkele genomineerden en prijswinnaars van boekenprijzen voor jongeren.

    Bekijk

    Onbeperkt toegang
    met je OvM account

    Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.