Home » Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton

Begeleiding op maat met de adaptieve leertechnologie van Knewton

Met de leertechnologie van Knewton kunnen uitgevers, onderwijsinstellingen en andere educatieve partijen adaptieve leerapplicaties bouwen. Het gebruik van dergelijke digitale leertechnologieën ondersteunt docenten in het op maat begeleiden van leerlingen en geeft inzicht in het leerproces. Ook draagt het bij aan een gepersonaliseerde lespraktijk. Zo kunnen zowel docenten als leerlingen het beste uit zichzelf halen.

Adaptieve leertechnologie
De software van Knewton ondersteunt het adaptieve en gepersonaliseerde leerproces van leerlingen door big data te verzamelen. Zo worden onder andere je niveau, de manier waarop je interactie hebt met het platform, de tijd die je aan de opdrachten besteedt en ook hoe je die tijd besteedt vastgelegd. Aan de hand van al deze variabelen – die worden vastgelegd in een persoonlijk learning profile – kan het systeem in real-time suggesties doen voor de beste vervolgopdrachten. Knewton maakt het aanbieden van adaptief lesmateriaal mogelijk, maar het didactisch concept – hoe het wordt ingezet – ligt in handen van ontwikkelaars zoals uitgevers of onderwijsinstellingen.

‘Recommendations’
Zo kan het zijn dat je na een bepaalde taak of oefening de suggestie krijgt om eens iets compleet anders te doen. Want, zo stellen de makers, onderwerpen die op het eerste gezicht niet zo veel met elkaar te maken lijken te hebben kunnen juist het algehele leerproces complementeren. Weer voor andere opgaven zijn je basisvaardigheden misschien nog niet helemaal op en top, dus ga je daar eerst nog even mee aan de slag. Hoe dan ook, de persoonlijke recommendations die je na iedere opdracht krijgt maken het leerproces niet alleen efficiënter maar ook een stuk effectiever. Ook worden leerlingen continu op de hoogte gehouden van hun sterke en minder sterke punten, de vorderingen in het behalen van een vooraf vastgesteld doel en de mate van betrokkenheid bij het uitvoeren van de opdrachten.

Ondersteunende werking
Uit het Kennisnet Trendrapport 2014-2015 blijkt echter dat veel docenten sceptisch zijn over het gebruik van big data in het onderwijs. ‘‘Ik kan toch zeker zelf wel zien hoe een leerling het doet?’ is volgens Kennisnet een veelgehoorde reactie op deze ontwikkeling. Het trendrapport hamert er dan ook op dat deze ontwikkeling geen vervangende, maar juist een ondersteunende werking heeft. Terwijl jij je in de les bezighoudt met de leerlingen die extra aandacht nodig hebben, wordt ook de ontwikkeling van de overige leerlingen vastgelegd. Dit komt – mits goed ingebed – het leren op maat en daarmee ook het opbrengstgericht werken ten goede.’

Niet voor alle vakken even geschikt
De infrastructuur van Knewton is niet even geschikt voor alle vakken en onderwerpen. Het leerproces moet namelijk online plaats kunnen vinden. Daarnaast moet de stof in hoge mate objectief te beoordelen zijn. Oftewel: er moeten correcte en foutieve antwoorden zijn. Het is lastig om subjectieve onderwerpen zoals poëzie, levensbeschouwelijke kwesties of creatief schrijven, maar ook de ontwikkeling van bijvoorbeeld 21st Century Skills te beoordelen met deze technologie.

Samenwerking Malmberg en Knewton
Uitgeverij Malmberg is onlangs een samenwerking aangegaan met Knewton. Harold Rimmelzwaan, algemeen directeur Malmberg, is erg enthousiast: ”We zijn doorlopend bezig om leraren te voorzien van innovatieve leeroplossingen die het beste uit ieder kind en leraar halen. Met de Knewton technologie kunnen we deze innovatie versnellen en belangrijke stappen vooruit zetten. Deze technologie is voor het Nederlandse onderwijs een unieke en krachtige stap naar adaptief leren. Hiermee ondersteunen we leraren en scholen om opbrengstgericht werken op een praktische en succesvolle wijze vorm te geven.” In 2015 worden de eerste nieuwe adaptieve leeroplossingen op basis van Knewton-technologie verwacht.

Wat vind jij van adaptieve leertechnologieën zoals Knewton? Wat zijn volgens jou de voor- en nadelen van een dergelijke benadering? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.