Een goede relatie met leerlingen is niet alleen van invloed op hun gedrag in de klas, ook komt het hun prestaties en motivatie ten goede. Daarnaast ervaren docenten minder stress wanneer ze een goede relatie met hun leerlingen hebben en is het van positieve invloed op hun algehele welbevinden. Helaas is zo’n goede relatie geen vanzelfsprekendheid. Hoe je eraan werkt? In dit artikel we 5 tips om een goede leraar-leerlingrelatie op te bouwen.
1. Zelfonderzoek
Uit onderzoek blijkt dat docenten de relatie met hun leerlingen vaak te rooskleurig inzien. Het is dan ook belangrijk om als docent aan zelfonderzoek te doen. Is mijn belangstelling voor en interesse in de leerling echt oprecht? Ben ik enthousiast genoeg over thema’s en onderwerpen die niet direct iets met de lesstof te maken hebben? Doe ik voldoende moeite om de sfeer in de klas aan te voelen en die desgewenst bespreekbaar te maken?
2. Een goed begin
Een goed begin van de les in het halve werk. Zorg ervoor dat je bij binnenkomst van de leerlingen niet met je rug naar het toe staat. Heet leerlingen welkom in de klas zoals een goede gastheer of -vrouw zou doen. Begroet leerlingen met hun voornaam en vraag zo nu en dan eens naar iets wat aansluit bij de persoonlijke belevingswereld van de leerling, bijvoorbeeld of hij of zij die spannende voetbalwedstrijd van gisteren ook heeft gezien.
3. Wees eerlijk
Zit je een keer wat minder goed in je vel? Je kunt dit gerust met leerlingen delen zonder gelijk je hele privéleven uit de doeken te doen. Het is voor leerlingen prettig om te weten dat er een mens van vlees en bloed voor hun neus staat. Laten zien wie je bent, buiten het keurslijf van docent, speelt daar een essentiële rol bij. Dit zit ‘m ook in het geven van complimenten. Doe dit alleen wanneer je oprecht verrast bent door iets wat een leerling heeft gedaan – of dit nu met het vak of met de leerling persoonlijk te maken heeft.
4. Een veilige omgeving
Voelen leerlingen zich veilig bij jou in de les? Kunnen ze zichzelf zijn? Mogen ze fouten maken? Voor een goede leraar-leerlingrelatie is het belangrijk dat je de leerlingen boven de lesstof verkiest. Wat hebben zij nodig om optimaal te kunnen leren en presteren? Besteed in de eerste plaats aandacht aan deze facetten en daarna pas aan de vakinhoudelijke kant van het lesgeven.
5. Vraag het de leerlingen
Naast zelfonderzoek is ook leerlingparticipatie een belangrijke tool om inzicht de krijgen in jouw plus- en minpunten als docent. Wat leerlingen prettig aan jou als docent vinden, kan namelijk anders zijn dat wat jij denkt dat ze prettig vinden. LAKS ontwikkelde om die reden een handboek over LED, wat staat voor Leerlingen Evalueren Docenten. Dit is een systeem waarbij aan leerlingen wordt gevraagd wat ze vinden van hun docenten. In het handboek vind je allerlei vormen van leerlingparticipatie – van laagdrempelig tot intensief.
Wat doe jij om een goede leraar-leerlingrelatie op te bouwen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.