Waar het in de aula en de lerarenkamer voorheen over de laatste, bloedstollende aflevering van Game of Thrones ging, gaat het nu om die ene podcast die je écht moet luisteren. En wie Spotify gebruikt, vindt op de homepage niet alleen de laatste hits, maar ook de nieuwste podcasts uit binnen- en buitenland. Kortom: podcasts zijn booming. Ook iets voor jou en je leerlingen?
Een podcast is in feite niets meer dan een online te beluisteren audiofragment. Easy does it, zou je denken. Toch er komt wel wat meer bij kijken, wil je een echt goede podcast maken die mensen ook nog eens weten te vinden. Laten we beginnen met de praktische zaken: om een podcast te maken, heb je (1) een computer met internetverbinding, (2) opnameapparatuur en (3) een audio-bewerkingsprogramma nodig. In het eerder op OVM verschenen artikel Podcasting: hoe doe ik dat? legt Albert Lubberink je precies uit hoe je daarmee te werk gaat.
Ben je op de hoogte wat er aan de praktische kant bij komt kijken om een podcast te maken? Mooi, dan zetten we nu vijf tips voor je op een rij om inhoudelijk sterk uit de verf te komen in je podcast:
1. Doel
Breng allereerst goed in kaart wat je met je podcast wilt bereiken. Wil je luisteraars entertainen, informeren of misschien wel oproepen tot actie? Een mengvorm is ook mogelijk en ligt het meest voor de hand. Bepaal dan wat voor jou de ultieme ratio tussen informatie en vermaak is. 50:50? 80:20? Wat de uitkomst ook is: door de verhouding op deze manier inzichtelijk te maken, lukt het je straks beter om de inhoud van je podcast concreet in te richten.
2. Doelgroep
Minstens zo belangrijk: voor wie maak je de podcast? Voor collega’s uit het werkveld? Of is jouw podcast onderdeel van het lesmateriaal en gericht aan leerlingen? Of ga je juist met hen aan de slag met het maken van een podcast? En zo ja: voor wie? Het in beeld brengen van de doelgroep is een belangrijke tool om de inhoud verder af te stemmen. Voor een podcast voor leerlingen vraag je bijvoorbeeld een heel andere gast dan wanneer je een podcast voor collega’s maakt.
3. Vorm
Dan gaan we over naar de vorm. Daarmee kun je alle kanten op. Vaak bestaat een podcast uit jou als moderator/presentator en een of meerdere, veelal afwisselende gasten. Al kun je natuurlijk ook kiezen voor een andere vorm. Misschien ga je op wekelijkse basis in gesprek met een vaste compagnon, of nodig je elke keer een leerling uit om je bij staan als sidekick of voor een kleinere rubriek binnen de podcast. Misschien ga je er zelf op uit om mensen te interviewen. Of je doet het juist helemaal alleen – net als wanneer je college geeft.
4. Huiswerk
Ja, en dan komt het aan op de voorbereiding. Huiswerk dus! Lees je goed in het onderwerp in. En heb je een gast aan tafel? Zorg ervoor dat je beslagen ten ijs komt en in ieder geval dusdanig op de hoogte bent van hem of haar én het onderwerp, zodat je de juiste vragen kunt stellen. Daarmee voorkom je dat het gesprek aan de oppervlakte blijft en kun je zo snel mogelijk de diepte in gaan.
5. Terugluisteren
Misschien wel de allerbelangrijkste tip: luister zo nu en dan je eigen podcasts terug. Natuurlijk doe je dat al wanneer je aan het editen bent en ‘m online gaat zetten, maar luister ook met een regelmaat je oudere afleveringen terug. Hoe is het gesteld met de spanningsboog? Verloor je ergens de controle over het gesprek? Waar kwam dat door? En hoe kreeg je die weer terug? Door kritisch naar jezelf te luisteren en verbeterpunten te formuleren wordt iedere aflevering steeds een stukje beter. Al doende leert men, nietwaar?
Heb jij weleens zelf een podcast gemaakt? Deel het eindresultaat op Onderwijs van Morgen via onderstaand reactieformulier.