Home » 5 tips voor meer plezier in de les

5 tips voor meer plezier in de les


Plezier is een belangrijke voorwaarde voor een goede les. Voor leerlingen én voor docenten. Toch vinden veel leerlingen, bijna 60 procent, de helft van de lessen saai; 30 procent stelt zelfs bijna alle lessen saai te vinden. Vooral PowerPoint-presentaties zorgen voor de ultieme verveling, zo blijkt uit onderzoek. Daarom in dit artikel 5 tips voor meer plezier in de les.

1. Goed gesprek
Lesstof leent zich over het algemeen prima voor een goed gesprek. Niet alleen in de lerarenkamer, ook in de klas. Vervang de klassikale instructie daarom eens voor een ongedwongen gesprek. Wat weten leerlingen al over een onderwerp? En hoe denken ze erover? Het uitwisselen van ideeën zorgt voor een actief begin van de les. Daarnaast voelen leerlingen zich gehoord en verrassen ze je met hun kennis en mening over een onderwerp.

2. Begrip
Leerlingen hebben wekelijks te maken met veel nieuwe informatie en opdrachten voor verschillende vakken. Het is dan ook niet altijd mogelijk om alles met dezelfde mate van inspanning te maken. Voor leerlingen is het belangrijk te weten dat hun docent zich daarvan bewust is. Probeer daarom begripvol te zijn en toon interesse in andere vakken. Misschien lukt het wel om zo nu en dan de eigen lesstof te relateren aan dat waar leerlingen bij andere vakken mee bezig zijn.

3. Geen sleur
Het in inherent aan het vak: herhaling. Dezelfde les voor meerdere klassen en jaar na jaar dezelfde onderwerpen. Wanneer je al wat langer voor de klas staat, gaan steeds meer dingen nou eenmaal op de automatische piloot. Soms kan dat een beetje saai zijn. Het loont dan ook om nieuwe dingen te proberen. Kies, bijvoorbeeld bij de tweede les op een dag over hetzelfde onderwerp, eens voor een andere invalshoek. Improviseer, neem risico’s en wees niet bang om fouten te maken. Als leerlingen zien dat je plezier hebt blijven ze langer geboeid en is het ook voor hen een motiverende ervaring.

4. Mysterie
Leren is en blijft het leukste als je wordt verrast. Door informatie te verhullen in mysterieuze feiten krijg je de meeste leerlingen dan ook wel mee. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door de les te beginnen met een raar, ongewoon en uniek detail van een onderwerp. Zoom erop in zonder er al te veel over los te laten. Zo roep je vragen op, die alleen te beantwoorden zijn door dieper in te gaan op het onderwerp. Dat kan je vervolgens verhalend doen, al kunnen leerlingen natuurlijk ook zelf het mysterie gaan ontrafelen.

5. Draai de rollen om
Dit idee vergt de nodige voorbereiding, maar zorgt gegarandeerd voor het nodige plezier. Ga zelf eens een dag in de klas zitten en laat je onderwijzen door leerlingen. Dat mogen ze doen op hun eigen manier. Zo kom je er op een leuke, actieve manier achter hoe leerlingen het doen als zij het voor het zeggen zouden hebben. Let op: het opgeven en maken van huiswerk hoort er ook bij. Net als een echte beoordeling door leerlingen.

Bron: informED

Heeft u ook een goede tip voor meer plezier in de les? Laat uw reactie achter via onderstaand reactieformulier en inspireer uw collega’s.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind en een volwassenen houden witte papieren longen vast

Onderwijsnieuws: Vapen en een extra debat

Het onderwijsnieuws van deze week: Tweede Kamer houdt extra debat over onderwijs en 14 kinderen en jongeren naar het ziekenhuis door vapen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.