Home » 5x een fijner klimaat in de klas

5x een fijner klimaat in de klas

Als dochter van een onderwijzer kreeg Sanne Spil vanuit huis de liefde voor onderwijs mee. Met een achtergrond in de sociologie en onderwijskunde werkte ze jaren als hbo-docent. Nu runt ze een academie voor en door docenten en schrijft ze voor OVM. Deze keer zet Sanne 5 tips voor een fijner klimaat in de klas voor je op een rij.

Ik mocht vorige week een fantastische groep startende docenten trainen en ze handvatten geven voor hun eerste lessen. In mijn ontwerp voor trainingen zit altijd tijd voor relatie: relatie met mij en een relatie tussen leden van de groep. Een relatie – zien en gezien worden door elkaar – is een van de belangrijkste voorwaarden om te kunnen leren.

Vijf praktische tips

We gaan er vaak ten onrechte van uit dat een goede relatie vanzelf ontstaat. Positieve emoties, zoals plezier en verbondenheid met elkaar, bevorderen het leren. Negatieve emoties, zoals angst en verveeldheid, belemmeren het leerproces juist. We vergeten weleens hoe belangrijk het is om relatie en een veilig klimaat te realiseren in een (grote) groep. Bij deze vijf praktische manieren om een fijn klimaat in de klas te krijgen:

1. Ken alle namen

Ken alle namen van de groep zo snel mogelijk. Laat leerlingen of studenten de eerste lessen een naamplaatje of naamstikker op hun kleding dragen. Teken een plattegrond van de tafels waar ze zijn gaan zitten; mensen gaan vaak de tweede keer op dezelfde plek zitten.

2. Persoonlijke aandacht

Geef ze allemaal even persoonlijke aandacht. Sta aan de deur en geef iedereen een handje en zeg hun naam even; welkom Anna, fijn dat je er weer bent Peter. Doe een check-in; laat iedereen even aan het woord. Wanneer je weinig tijd hebt: een check-in kan ook met een woord en zelfs met beelden of uitdrukkingen.

3. Activerende didactiek

Zet veel activerende werkvormen in. Zorg dat daarbij voldoende ruimte is om elkaar beter te leren kennen en om te lachen en te leren.

4. Waarderende feedback

Geef feedback op een waarderende manier. Feedback geven is het meest krachtigste instrument om te leren. De waarderende manier is feedback geven vanuit de ik en het benoemen van welk gedrag je meer wilt zien, in plaats van wat niet goed ging.

5. Goede voorbereiding

Bereidt de les goed voor, dan is de les zelf een stuk minder werk! Jij bent de voorbeeldfunctie. Wanneer jij rustig bent en relaxed de les in gaat, zullen jouw leerlingen en studenten dat ook doen.

Heb jij nog een goede tip die in dit rijtje niet mag ontbreken? Deel hem via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kleuter met een stapel blokken

Doe mee aan De Grote Rekendag

De Grote Rekendag vindt dit jaar plaats op woensdag 19 maart 2025. Het jaar staat het thema 'Eerlijk Delen' centraal.

Bekijk
Omslagen januari

Boekentips Engels januari

Op de derde maandag van januari wordt Martin Luther King herdacht. Met deze boekentips sluiten wij aan bij dit eerbetoon.

Bekijk
Een leerkracht leest een groepje kinderen voor

Taalontwikkeling van nieuwkomers

Praktische en effectieve tips om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) te ondersteunen. Luisteren Luistervaardigheid vormt de basis voor taalverwerving. Veel NT2-leerlingen gaan door een ‘stille periode’ waarin ze nog niet actief spreken, maar wel veel leren door te luisteren. Ondersteun dit proces door duidelijk en rustig te spreken en visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen […]

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.