Over ruim een maand staan de schriftelijke centrale examens op het programma. Voor veel leerlingen is dit een spannende periode. Gelukkig kun je als docent heel wat doen om leerlingen te ondersteunen bij hun voorbereiding op de examens. OVM zet vijf concrete tips voor je op een rij.
1. Actieve examenvoorbereiding
Ben je bewust van de stemming waarin leerlingen verkeren. Veel leerlingen zijn gestrest en het eindeloos doornemen van de examenstof is niet bepaald een motiverende bezigheid. Maar nodig, dat is het natuurlijk wel. Door af te wisselen in actieve instructiemethoden voorkom je dat leerlingen verzadigd raken en maak je ze juist zeker van hun zaak, in plaats van dat ze zich vervelen.
2. Plan vooruit
Veel leerlingen hebben bij het voorbereiden van de examens het idee niet voldoende tijd te hebben. Dit kan zorgen voor uitstelgedrag met alle gevolgen van dien. Help leerlingen bij het vooruitplannen van huiswerk en het (bij)stellen van individuele doelen. Maak daarnaast ook visueel inzichtelijk, bijvoorbeeld door middel van een schema, wat jullie de laatste weken precies gaan doen. Dit helpt leerlingen enorm bij het behouden van overzicht.
3. Elkaars proefexamens nakijken
Voor sommige docenten bestaan de voorbereidingen op de examens grotendeels uit het eindeloos maken van proefexamens. Zo raken leerlingen ten slotte vertrouwd met de structuur en de inhoud van het examen. Ook leren ze omgaan met de bijbehorende tijdsdruk. Kortom: superbelangrijk, maar ook een beetje eentonig.
Probeer er daarom variatie in aan te brengen, bijvoorbeeld door leerlingen elkaars proefexamen te laten nakijken. Dit geeft niet alleen inzicht in waar de examinator zoal op let, maar zorgt er ook voor dat leerlingen verschillende antwoordmogelijkheden onder ogen krijgen. Zo leren ze beter begrijpen wat de bedoeling is.
4. Online vragenuurtje
Natuurlijk werken leerlingen niet alleen op school, maar ook thuis aan de voorbereidingen op hun examens. Probeer er op die momenten ook geregeld voor hen te zijn, om te voorkomen dat leerlingen vastlopen. Creëer bijvoorbeeld een Google Hangout waarin leerlingen terechtkunnen met prangende vragen: niet alleen bij jou als docent, maar ook bij elkaar. Las tussentijds online vragenuurtjes in, zodat leerlingen met hun prangende vraag niet hoeven te wachten tot de volgende les.
5. Aandacht voor examentaal
Examens zijn nogal talig en staan vol schooltaalwoorden die leerlingen zelf lang niet altijd gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan geringe, leiden tot, factor, etc. Besteed hier voldoende aandacht aan, zodat leerlingen tijdens de examens goed beslagen ten ijs komen. Besteed ook aandacht aan de wijze waarop leerlingen hun antwoorden formuleren. Dit kun je doen door aandacht te besteden aan instructiewerkwoorden zoals leg uit, motiveer, verklaar, licht toe, etc.
Lees ook de eerder op OVM verschenen artikelen over examens:
- Eindexamens 2016: de beste apps, tips en suggesties
- Eindexamens 2017: de beste apps, tips en suggesties
- Zo bereid je leerlingen voor op de eindexamens
Heb jij nog een goede tip die in dit rijtje niet mag ontbreken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.