Wat is de komende jaren de belangrijkste technologie, gelet op de ambities en doelen van het onderwijs? En wat betekent dat voor leerlingen, leraren en schoolbesturen? Die vragen staan centraal in Technologiekompas 2019-2020: een trendanalyse van Kennisnet over hoe technologie kan bijdragen aan de ambities van het onderwijs. In dit artikel zetten we de vijf belangrijkste trends op een rij, op basis van dit artikel op vernieuwderwijs.nl
1. Artificiële intelligentie (AI)
Kunstmatige intelligentie klinkt misschien als een ver van je bed show, al is dat allang niet meer het geval. Ontwikkelaars van adaptief lesmateriaal, waarmee leerlingen meer op hun eigen manier en in hun eigen tempo leren, maken bijvoorbeeld al volop gebruik van AI. Ook digitale toetsing en onderwijsrobots worden in toenemende mate ondersteund met AI.
2. Internet of Things (IoT)
Internet of wat? Things! Het betekent dat steeds meer intelligente apparaten verbonden zijn met het internet. Een bekend voorbeeld hiervan is de smartwatch, dat met behulp van algoritmes gepersonaliseerde, gezondheid-gerelateerde informatie biedt. In het onderwijs zien we het onder meer terug in blockchain-technologie: een internettechnologie waarmee gecentraliseerde en gesloten registers voortaan gedecentraliseerd en open kunnen zijn, zonder dat de integriteit van de gegevens in het geding komt. In het eerder op OVM verschenen artikel Blockchain in het onderwijs lees je er meer over.
3. Big data
Bij kunstmatige intelligentie wordt volop gebruik gemaakt van big data. Dit in tegenstelling tot het gebruik van data om leerlingen te monitoren ten behoeve van het gepersonaliseerde leerproces. Uit het Technologiekompas blijkt dat hier nog relatief weinig vraag naar is.
4. Digitaal vertrouwen
Nu we ook in het onderwijs in toenemende mate digitaal actief zijn, neemt het belang van digitale veiligheid alleen maar toe. Zaken als privacy en digitale ethiek komen dan ook steeds hoger op de agenda te staan. Om online veiligheid te waarborgen en er goed mee om te kunnen gaan, is het belangrijk om te weten hoe digitale toepassingen werken. Of zoals een artikel op Vernieuwenderwijs het beschrijft: ‘gebruiken in plaats van gebruikt worden.’
5. Digitale infrastructuur
Geen trend, maar wel van onmiskenbaar belang. Een goede digitale infrastructuur is essentieel om het toenemende gebruik van devices en toepassingen in goede banen te leiden. ‘Een professionele digitale infrastructuur is noodzakelijk om het toenemende aantal devices goed te laten (samen)werken. Het is een belangrijke randvoorwaarden om de volgende stap te zetten in de digitalisering van het onderwijs’, aldus Kennisnet.
Welke trends en ontwikkelingen zie jij terug in jouw huidige onderwijspraktijk? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.