De laatste schoolweek: de boeken uit, de schriften vol, de toetsen achter de rug en de rapporten besproken. Een mooi moment om met elkaar te kijken naar wat er zoal gedaan en geleerd is in het afgelopen schooljaar. Niet in een kringgesprek, maar met verschillende spelactiviteiten.
Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van juni 2018 en is geschreven door Hagar Verlouw. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10x per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit de nieuwste editie! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.
Bij de volgende activiteiten, die zijn opgebouwd rondom het gezamenlijk beleefde schooljaar, staan herinneringen, anekdotes en samen spelen centraal. Je kunt de activiteiten zowel klassikaal als in groepjes ondernemen. Het praten over het afgelopen jaar mag de ruimte krijgen tijdens het spelen.
Eindejaarsquiz
Bedenk vragen die van toepassing zijn op jouw groep. Over de kinderen zelf, over bijzondere gebeurtenissen in de groep of over iets wat de kinderen geleerd hebben. Via een website als Kahoot kunt u een digitale quiz maken. De kinderen kunnen via de tablet of een laptop antwoorden. Natuurlijk kan het ook offline. Op een wisbordje of A4-tje kunnen kinderen ook hun antwoord laten zien. Je kunt de quizvragen ook afwisselen met een doe-opdracht: laat bijvoorbeeld een 3-minutenspelletje voorbijkomen dat dit jaar erg populair was.
Bingo
Laat kinderen gebeurtenissen en andere herinneringen van het afgelopen jaar opschrijven. Zet deze herinneringen op een rij, laat ze zien aan alle kinderen en haal even een herinnering op als dat gepast is (samen lachen!). Geef leerlingen vervolgens een bingokaart waarop ze in steekwoorden zelfgekozen herinneringen mogen schrijven. Spreek van tevoren af of jullie gaan voor een volle rij of een volle kaart en vertel welke prijzen er te winnen zijn.
Wie ben ik?
Maak een stapel van alle naamkaartjes van kinderen in de klas en leg deze gedekt op tafel. Ieder kind pakt een kaartje en klemt het in een zelfgemaakte hoofdband. De kinderen spelen het spel in groepjes van vier. Ze kunnen van elkaar zien wie ze ‘zijn’, maar mogen niks verklappen. Het eerste kind in ieder groepje mag vragen stellen om erachter te komen welke klasgenoot of leerkracht er op zijn kaartje staat. De vragen mogen alleen met ja of nee worden beantwoord. Geraden? Of is de tijd voorbij? Dan mag het volgende kind raden.
Jaarkwartet
Bespreek vooraf welke setjes van vier kaartjes de kinderen kunnen maken. Het gaat over wat ze dit jaar hebben gedaan of geleerd. Spreek vooraf af wie er mag beginnen en of er een vaste ronde geldt (met de klok mee) of dat bijvoorbeeld telkens de speler die de gevraagde kaart niet had de beurt krijgt. De speler die aan de beurt is, kiest van wie hij een kaart wil en stelt de vraag. Bijvoorbeeld: Mag ik van Siep van de tafel van 3: 10 x 3 = 30? Download gratis het template voor de kwartetkaarten.
Viering in de klas
Houd een open podium in de klas. Iedereen bedenkt iets om de klas mee te vermaken, om zo samen een laatste leuke herinnering te maken. Dat kan van alles zijn: een lied of dans, een demonstratie van een sport, een zelfgemaakt filmpje of een sketch, etc. Een paar minuten per optreden is genoeg. Geef ze, indien gewenst, die week wat extra tijd om te oefenen. Het zou leuk zijn als je zelf ook een optreden voorbereidt.
Lees het hele artikel op praxisbulletin.nl en download gratis het template voor de kwartetkaarten.
Wat is de mooiste herinnering van jouw groep van het afgelopen schooljaar? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.