Home » 5x zo stel je als docent uitstelgedrag uit

5x zo stel je als docent uitstelgedrag uit

Niet alleen leerlingen, maar ook docenten hebben weleens last van uitstelgedrag. Erg is dat niet, behalve als je er structureel last van ondervindt en er alleen maar meer stress door krijgt. Om die reden zetten we 5 tips om uitstelgedrag te tackelen voor je op een rij. Hoe ga jij die ellenlange to-do-lijst te lijf?

Wie taken en werkzaamheden uitstelt, maakt de gemakkelijke dingen moeilijk en de moeilijke dingen nog moeilijker. Deze quote van de Amerikaan Mason Cooley, die bekendstaat om zijn aforismen, is waarschijnlijk ook voor jou herkenbaar. Uitstelgedrag is namelijk iets waar iedereen – van jong tot oud – weleens mee te maken heeft. Het betekent niet alleen dat je je werk voor uit schuift, maar ook dat je je daar tamelijk slecht over voelt. Je lichaam maakt stresshormonen aan waardoor je gaat piekeren, je zorgen gaat maken en minder trots bent op jezelf. Reden te meer om uitstelgedrag te lijf te gaan. Hoe je dat doet? Begin eens bij een van de volgende tips:

1. Visualiseer het eindresultaat

Die stapel proefwerken is inderdaad immens, maar probeer eens te visualiseren hoe je bureau eruitziet als die hebt weggewerkt. En hoe opgeruimd die ene projectplanning is als jij jouw aandeel hebt geleverd? Wie actief een eindresultaat visualiseert, is beter in staat een taak doelgericht uit te voeren. Schrijf voor je aan een taak begint daarom kort op wat het jou (of anderen) oplevert.

2. Stel deadlines

Uit ervaring kan ik je vertellen dat deadlines de motor van productiviteit zijn. Tenminste, als ze goed haalbaar zijn. Je krijgt er grip mee op je werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Stel samen met collega’s deadlines op voor bepaalde taken en zorg ervoor dat ze voor iedereen helder zijn. Het stressgevoel en de weerstand neem je hier niet echt mee weg, maar het idee dat je op tijd doet wat je hebt beloofd is bevredigend.

3. Maak een stappenplan

Of je nu om een groot project gaat of om verschillende kleine taken en werkzaamheden; het maken van een stappenplan werkt altijd. Zet uiteen welke werkzaamheden je voor dat ene monsterproject moet doen en breek het op in hapklare brokken. Of: maak een heldere lijst van al je losse werkzaamheden. Let daarbij altijd op de balans tussen belangrijke werkzaamheden en kleine taken die je gemakkelijk tussendoor of erbij kunt doen. Op die manier ga je, in ieder geval gevoelsmatig, als een speer en kun je lekker afstrepen.

4. Save the best for last

Bekend met uitstelgedrag? Dan is de kans groot dat je na de was, het uitruimen van de vaatwasser en het doorspitten van de reclames in je mailbox ook nog eens begint met de makkelijkste taken op je to-do-lijstje. Deze tip is dan ook simpel: gewoon niet meer doen. Begin je dag met de taak die het meest ingewikkeld of simpelweg het saaist is. Je voelt je daarna voldaan en hebt meer energie om andere taken aan te pakken. Als je daarna nog steeds eerst de was wil doen, ga je gang. Je hebt tenslotte al een flinke stap gezet en afwisseling is key.

5. Timemanagement

Wie wordt geplaagd door uitstelgedrag, weet dat je in staat bent de ene na de andere smoes te verzinnen om op een bepaald moment niet met een taak te hoeven beginnen. De meest voorkomende? Waarschijnlijk een variatie op ‘ik heb maar één lesuur, dus ik krijg het nu toch niet af’. Wat maakt jou het uit als je de taak het komende lesuur niet gelijk kunt aftikken? Je bent in ieder geval begonnen. Als je eerlijk bent naar jezelf, weet je dat de motivatie om de taak in het volgende vrije lesuur op te pakken veel groter is als je er al aan bent begonnen. Dus: waar wacht je op?

Toch nog even uitstellen? Lees dan deze artikelen: de pomodoro techniek helpt je om minder snel afgeleid te zijn en dit artikel geeft je tips om minder snel afgeleid te zijn.

Wat doe jij om je uitstelgedrag de baas te worden én te blijven? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.