Home » 6x samenwerken op afstand met digitale tools

6x samenwerken op afstand met digitale tools

Door het coronavirus zijn alle scholen in Nederland dicht. Niet alleen leerlingen moeten op afstand leren, ook de samenwerking tussen leraren verloopt vooral vanuit huis. Welke tools kun je gebruiken om op afstand met elkaar samen te werken? Wij zetten er een aantal voor je op een rijtje.

Werken in het onderwijs is ook: samenwerken met collega’s. Maar hoe kom je als lerarenteam bij elkaar als de scholen de komende drie weken gesloten zijn? Onderstaande digitale tools zorgen ervoor dat je toch met elkaar in contact blijft en kunt samenwerken.

Google Drive

Met Google Drive werk je samen aan dezelfde bestanden. Je kunt op een eenvoudige manier mappen met documenten delen met je collega’s. Daarbij kun je zelf bepalen welke documenten ze mogen inkijken. En of ze die documenten dan alleen mogen lezen of ook mogen aanpassen.

Microsoft Teams

Microsoft Teams is een platform waarin alle programma’s van Microsoft samenkomen. Zo kun je er Word-, PowerPoint- en Excel-bestanden bekijken, delen en bewerken. Chatten met je team behoort ook tot de mogelijkheden, net als groepsvergaderingen (met beeld). Wil je weten hoe Microsoft Teams precies werkt? Bekijk dan dit leuke filmpje met een uitleg door kinderen.

Slack

Werk je niet met programma’s van Microsoft, maar wil je wel op net zo’n soort manier samenwerken? Dan kun je gebruikmaken van Slack. Vul je mailadres in en maak een team aan met je collega’s. Je kunt kanalen aanmaken en zelf bepalen aan welke je wel en niet deelneemt. Notificaties van de kanalen kun je ook uit zetten. In de kanalen chat je met collega’s. Bestanden meesturen kan ook.

Skitch

Met Skitch kun je screenshots delen met collega’s. Om te verduidelijken waarom je het screenshot deelt, kun je pijlen en tekst toevoegen. Handig als je even snel iets wilt delen. Skitch is er voor Apple, maar ook voor Windows.

Google Hangouts

Werk je al met Google Drive? Dan is Google Hangouts ook een fijne tool. Je logt in met je Google profiel en kunt dan meteen aan de slag. Via de computer, telefoon of tablet kun je vergaderingen voeren met maximaal 100 mensen. Ook kun je apps toevoegen aan de Hangout, zodat je bijvoorbeeld samen YouTube-video’s kunt bekijken.

Skype

Van alle programma’s waarmee je kunt videobellen, blijft Skype toch voor de meeste mensen favoriet. Tijdens het bellen kun je je computerscherm delen waardoor gesprekspartners hetzelfde zien als jij. Handig als je bijvoorbeeld samen een document wilt doornemen. Je kunt vergaderingen en interviews ook opnemen, zodat je ze later nog een keer kunt terugluisteren.

Zoom

Voor één op één gesprekken is Zoom gewoon gratis en ongelimiteerd. Daarnaast kun je, met een limiet van 40 minuten tot aan 100 mensen laten deelnemen aan je gesprek. Het voordeel van Zoom is dat je deelnemers geen Zoomaccount hoeven te hebben om deel te nemen. Je deelt vooraf simpelweg een link waarop de deelnemer kan klikken op het afgesproken tijdstip.

Het gratis account beperkt vergadersessies weliswaar tot 45 minuten, maar door de coronacrisis wordt de tool voor onderwijsdoeleinden gratis ter beschikking gesteld. Voor het onderwijs is deze tool handig, omdat je je computerscherm kunt delen met andere deelnemers. Dit is handig voor een presentatie, een workshop of bij e-learning.

Stichting FutureNL

Stichting FutureNL wil digitale vaardigheden ontwikkelen bij leerlingen. Hiervoor bieden zij allerlei gratis digitaal lesmateriaal, voor po, vo en pabo’s. Aan leraren die hulp nodig hebben met een tool voor digitaal onderwijs, bieden zij hulplijnen. Op hun website vind je een overzicht van alle experts die je kunt benaderen bij vragen over de diverse digitale tools.

Welke tools gebruik jij voor samenwerken op afstand? Deel ze hieronder in het reactieformulier!

Meer tips:

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.