Energizers geven de klas een frisse boost en zorgen voor meer betrokkenheid. Als je ze daarnaast ook nog aan laat sluiten op je lessen sla je twee vliegen in een klap! Ontdek in dit artikel zeven energizers die je lessen interactiever en leuker maken.
Dit artikel is eerder verschenen in Praxisbulletin
Levend memory
Twee kinderen staan op de gang terwijl de rest van de groep tweetallen vormt. Van de tweetallen is een kind de provincie en het andere de bijbehorende hoofdstad. Alle tweetallen verspreiden zich door de klas. Haal de kinderen terug van de gang. Ze wijzen om beurten twee kinderen aan die vervolgens zeggen wat ze zijn. Krijgen ze alle setjes gevonden?
Dilemma’s
Verzin dilemma’s bij actuele lesthema’s, bijvoorbeeld: zo rijk zijn als Cleopatra of zo arm als Vincent van Gogh, maar wel goed kunnen schilderen? Je kleren dragen tot ze kapot zijn of elk kledingstuk na één keer dragen weggooien? Behandel elke week een dilemma en ga in gesprek over de keuzes.
Maak een tijdlijn
Deel kaartjes met historische personen of gebeurtenissen uit. Kunnen de kinderen al samenwerkend in de juiste tijdvolgorde gaan staan?
Raad de plaats
Ga naar woonplaatsgame.wvd.io. Een kind krijgt de naam van een dorp of stad en moet het aanwijzen op de kaart van Nederland. Houd een top 10 bij in de klas. Wie heeft aan het eind van de maand de hoogste score?
Op reis
Alle kinderen liggen met gesloten ogen met hun hoofd op tafel. Vertel: ‘Ik neem jullie mee op reis naar …’ Laat de locatie aansluiten op jullie thema, bijvoorbeeld: New York, een prehistorische grot of de Veluwe in de nacht. Omschrijf in geuren en kleuren wat je daar ziet en hoort. Bekijk van tevoren foto’s of Google Streetview om je verhalen op waarheid te baseren en vul de sfeer en gebeurtenissen zelf in.
Rugdictee
Kies vier woorden uit het aankomende dictee en vraag de kinderen met hun vinger letter voor letter het eerste woord op de rug van degene naast hen te schrijven. De voeler focust zich erop of het woord juist geschreven wordt. Na twee woorden wisselen de kinderen van rol.
Levende standbeelden
Een groep levende standbeelden uit Londen gaat na een dag werken als straatartiest weer naar huis. Alle kinderen staan zo stil als een standbeeld. Benoem in het Engels een voor een de lichaamsdelen die ze mogen bewegen tot het hele lichaam weer ontspannen is. Maak ook onderscheid tussen rechts en links.