Home » 8 tips: Anders vergaderen

8 tips: Anders vergaderen

staand vergaderen

Sluipt de sleur soms stiekem in jullie vergaderingen? Werken jullie altijd maar routinematig de agenda af? Doe nieuwe inspiratie op met deze tips om anders te vergaderen.

Dit artikel verscheen eerder in Praxisbulletin.

Staand vergaderen

Niet nieuw, wel effectief: staand vergaderen. Staand vergaderen zorgt ervoor dat je alert blijft en de productiviteit is groter. Extra interessant: je vergadert ook sneller!

Van achter naar voor

Begin met het laatste punt op de agenda en werk naar het eerste punt toe. Het laatste punt dat vaak niet meer aan bod komt, wordt nu eens uitgebreid besproken.

Inspireer de anderen

Neem allemaal een artikel of boek mee waarmee je anderen wilt inspireren en informeren. Begin de vergadering met tien minuten kennis delen.

Op locatie

Ga de school uit en vergader eens buiten, in een andere school, een buurtcentrum of een restaurant. Andere omgeving, andere inspiratie!

Moppertijd

Start met een mopper- en klaagrondje. Iedereen krijgt een minuut moppertijd en moet daarna tijdens de vergadering alles vanuit kansen bekijken. Door de moppertijd is de eerste emotie eraf en neem je sneller én rationeler beslissingen.

Coöperatieve werkvormen

Je gebruikt coöperatieve werkvormen in de klas, waarom niet ook in de vergadering? Gebruik bijvoorbeeld eens de placematmethode of wandel en wissel met elkaar uit.

Themavergadering

Stel een thema centraal. De hele vergadering is daarop gericht en iedereen bereidt het onderwerp voor. Zo ontstaat meer focus en directe sturing op een bepaald onderwerp waar rendement en verdieping uit gehaald moet worden.

Scrum-vergaderen

Breng vooraf drie punten in op post-its: wat moet de vergadering opleveren, wat wil je zelf inbrengen en wat moet bereikt worden? Bespreek alle post-its en zoek oplossingen of koppel de punten aan mensen die ermee verder gaan.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.