Home »  8 tips voor werkdrukverlichting

 8 tips voor werkdrukverlichting

Een lachende leerkracht geeft kind een high five

Ga aan de slag met deze tips om werkdruk in het onderwijs te verminderen. Ervaar zelf hoe kleine aanpassingen als slim gebruik van klassenouders, duidelijke communicatie en strakke vergadertijden al een verschil kunnen maken.

Dit artikel is eerder verschenen in Praxisbulletin

Klassenouder

Geef duidelijk aan wat je van de klassenouders verwacht en geef zo veel mogelijk uit handen. Zorg dat de klassenouders zelfstandig kunnen opereren. Spreek ook duidelijk af hoe en wanneer jullie met elkaar communiceren.

Taakbeleid

Bekijk het taakbeleid nog eens nauwkeurig. Een goed taakbeleid is afgestemd op de kwaliteiten en interesses van de collega’s.

Werkdrukmiddelen

Zet werkdrukmiddelen in: hierdoor heeft elke leerkracht een aantal middagen per jaar een vervanger in de groep en kun je administratief werk doen of andere dringende klussen afhandelen.

Vakleerkracht

Neem, als dat mogelijk is, vakleerkrachten aan, voor muziek bijvoorbeeld of voor lichamelijke oefening.

Vergadertijden

Schrap lange vergaderingen. Maak in plaats daarvan bijvoorbeeld gebruik van bordsessies van 15 minuten.

Missie en visie

Zorg dat je als team weet wat je grootste opdracht (missie) is. Breng daarop focus (visie) aan en maak op basis daarvan keuzes: doe sommige dingen niet meer en doe andere dingen echt goed.

Verwachtingsmanagement

Laat je collega’s en de ouders weten wat je werkdagen zijn en geef aan dat je altijd binnen twee dagen reageert op e-mail. Mail of bel dan ook consequent niet in je vrije tijd.

Geen dubbel werk

Doe dingen niet dubbel, dat is zonde van de tijd. Spreek bijvoorbeeld duidelijk af met de IB’er en de schoolleider wie wat doet bij het toetsen van een zorgleerling, het analyseren en bespreken van de resultaten en het maken van een zorgplan.

Laatste onderwijsnieuws

Waarom schrijven met de hand goed is

In onze digitale wereld wordt schrijven steeds vaker vervangen door typen. Als dat de toekomst is van kinderen, waarom leren we ze dan nog steeds schrijven? Wat doet schrijven met een kind? Waarom is het belangrijk voor de motoriek? We geven vier argumenten waarom een toetsenbord het schrift nooit helemaal mag vervangen. Hoe maak jij […]

Bekijk
Een meisje met gewichten in haar handen

Column: De resultaten moeten omhoog

Terwijl juf Manon met groep 8 op kamp gaat denkt ze aan de strekking van de laatste vergadering: ‘Maak havo-leerlingen van kinderen die dat niet zijn.'

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.