Sommige leerlingen vinden het lastig om zich te kunnen concentreren. Zo’n heel lokaal vol klasgenoten helpt daar ook niet bepaald aan mee, al zijn er gelukkig heel wat kleine dingen die je kunt doen om de concentratie van leerlingen à la minute te verbeteren. We zetten acht tips voor je op een rij.
Dit artikel verscheen eerder op Nimbles. Nimbles wijst ouders sinds 2016 de weg naar de meest geschikte begeleiding voor hun kind.
1. In de buurt
Leerlingen met concentratieproblemen gedijen goed bij veel contact met de leraar. Zet deze leerling dan ook een beetje bij je in de buurt, zodat je hem of haar gemakkelijk (extra) tips en instructies kunt geven.
2. Een rustige werkplek in de klas
Is het tafeltje het dichtst bij jouw bureau rumoerig omdat er continu leerlingen langs lopen om werk in te leveren of om iets te vragen? Kijk dan welke andere plek in het lokaal wel geschikt is.
3. Afwisseling
Bij concentratieproblemen kan het helpen te variëren in taken. Heeft de leerling zojuist een bladzijde sommen gemaakt? Dan is het verstandig hem/haar een ander soort taak te laten doen, bijvoorbeeld lezen of een opdracht waarbij de leerling moet bewegen, moet luisteren of moet samenwerken. Afwisseling in taken kan ervoor zorgen dat leerlingen met concentratieproblemen zich langer kan focussen.
4. Rust in de tent
Het creëren en bewaken van rust in de klas is in veel gevallen een vereiste om goed te kunnen leren, al helemaal voor leerlingen met concentratieproblemen.
5. Ontspanning
Ontspanning is essentieel, zowel voor jou als voor leerlingen. Zij kunnen dan met een frisse dosis energie en concentratie weer aan een volgende taak beginnen.
6. Ontspanningsoefening
Buitenspelen en gym is voor veel leerlingen een fijne uitlaatklep én een oplaadmoment voor de rest van de ochtend en middag. Alleen: na zo’n druk moment vult de klas zich vaak met een flink aantal stuiterballen. De rust kun je gemakkelijker terugbrengen door een ontspanningsoefening te doen.
7. Spreek je verwachtingen uit
Regels, structuur en een duidelijke planning bieden een leerling met concentratieproblemen een goed houvast. Door hierin jouw verwachting uit te spreken, is het voor de leerling duidelijk wat je van hem of haar verlangt.
8. De instructie herhalen
Een instructie beklijft het best bij een leerling met concentratieproblemen door de instructie zowel mondeling als schriftelijk te geven. Maak de instructie daarbij niet te lang en controleer altijd of de leerling het begrepen heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de leerling te vragen de instructie te herhalen.