Nog even en het is weer zomervakantie. Om je schooljaar te kunnen eindigen met een heerlijk opgeruimd gevoel, herhalen we deze 10 tips uit 2019 voor jou.
Ken je de Japanse opruimgoeroe Marie Kondo? Met haar boeken en Netflixserie heeft ze al heel wat mensen geïnspireerd om de bezem door het huis te halen. Om alleen te bewaren what sparks joy. Wat thuis kan, kan natuurlijk ook in je klaslokaal! Met deze tien opruimtips ga je met een opgeruimd gevoel het nieuwe schooljaar in. Een beetje van Marie Kondo én een beetje van onszelf…
1 Sorteer per categorie, niet per kast
Veel mensen beginnen met opruimen bij één kast. Je loopt dan het risico dat je niet gaat opruimen, maar vooral dingen gaat verplaatsen. Marie Kondo zegt daarom dat je beter per categorie kunt opruimen. Daarvoor moet je eerst alles van dezelfde categorie op een stapel leggen. Dus alle boeken bij elkaar. Of alle kleding op een grote stapel. Pas als een categorie helemaal uitgezocht is, kun je naar de volgende.
2 Zet lege bakken neer
Zorg dat je grote bakken hebt waar je elk ding dat door je handen gaat meteen in kunt sorteren. Handige bakken kunnen zijn:
- behouden en opruimen in je klaslokaal
- naar een andere plek in de school, zoals het magazijn
- mee naar eigen huis
- in de prullenbak
- in de papierbak
- naar de kringloopwinkel
3 Begin bij het makkelijkste
Marie Kondo laat mensen altijd het eerst hun kledingkast uitmesten. Dat doet ze met een reden. Kleding is relatief makkelijk om op te ruimen, want: te groot, te klein, versleten, ouderwets… En het effect is groot. De kleding die je wegdoet, bespaart veel ruimte. Doe dat ook in de klas. Kijken eens rond. Welke categorie is het makkelijkst te tackelen? De spelletjes bijvoorbeeld? Of de boeken? Leg dan alle boeken, tijdschriften, studieboeken en achtergrondboeken bij elkaar. Bekijk ze kritisch: valt het boek van ellende uit elkaar? Heeft iemand het boek het afgelopen jaar gelezen? Does it spark joy?: draagt het bij aan het leren in de klas? Is het de ruimte waard die het inneemt in het klaslokaal? Voor jou als leerkracht of voor één van de kinderen?
4 Wees dankbaar voor wat je hebt mogen gebruiken
Marie Kondo laat mensen de dingen die ze wegdoen bedanken. Dat lijkt een beetje vreemd. Waarom zou je tegen een boek, een knutselwerkje of uitgedroogde pen praten? Het is een soort psychologische truc die je helpt om afstand te nemen. Door even stil te staan bij wat je hebt, het te bedanken dat je het mocht gebruiken, is het makkelijker om afstand te nemen.
5 Hoe minder, hoe makkelijker
Het kan lastig zijn om al die gezellige posters, bakjes en decoratie weg te doen. Maar bedenk dat hoe minder er in je klas staat, hoe makkelijker de kinderen hun weg kunnen vinden. En hoe minder vaak ze bij je bureau staan om te vragen: ‘Juf, waar moet ik dit laten? Waar zijn de tekenblaadjes? …’ Natuurlijk hoeft je lokaal ook weer niet klinisch schoon en opgeruimd te zijn. Je werkt niet in een ziekenhuis.
6 Fotografeer herinneringen
Als leerkracht word je waarschijnlijk bedolven onder de tekeningen, lieve briefjes en zelfgeknutselde bedankjes. Een fantastisch onderdeel van het vak. De ene leerkracht glimlacht, hangt de tekening een tijdje op het prikbord en gooit die vervolgens thuis rücksichtslos in de papierbak. De andere leerkracht bewaart het liefst elk lief krabbeltje. Ben jij zo’n leerkracht van de laatste categorie en puilen je kasten daarom uit? Maak eens foto’s van alle knutsels en maak er een fotoboek van. Dat kost een hoop minder ruimte dan al die losse fröbels. Bovendien is het leuk om er doorheen te bladeren, ook voor de kinderen.
7 Betrek de kinderen erbij
Van de boeken in de leeshoek, van de spelletjes en van de extra opdrachten maken vooral de kinderen gebruik. Laat ze eens aangeven wat ze al gedaan hebben en waar in ze geïnteresseerd zijn. Gebruik hiervoor gekleurde post-its. Kinderen plakken een groen briefje op de spellen, boeken en opdrachten die ze al gedaan hebben, en een gele op wat hun interesse heeft. Het is verfrissend om te zien welke boeken en spellen er niet interessant zijn voor de kinderen. Bovendien is het klaslokaal óók hun omgeving.
8 Weg met het schuldgevoel
Hoewel we in een digitaal tijdperk leven, krijgen leerkrachten nog steeds stapels flyers, lesideeën en informatie op papier. Leg al dat papier eens bij elkaar. Wat kan er direct weg? Wat kan gescand worden? En wees eerlijk: welke dingen bewaar je omdat je hoopt er ooit aan toe te komen… of omdat je vindt dat je het zou moeten doen? Die leuke lessuggestie voor een buitenles biologie? Die flyer van een website met tips voor dyslexie? Haal diep adem en gooi het in de papierbak. Laat meteen dat schuldgevoel los… adem uit. Lekker hè?
9 Schakel hulp in
Nee, we bedoelen niet dat je een professionele organizer in de arm neemt. Maar bij het fotograferen van herinneringen, het scannen van papieren of het wegbrengen van spullen naar de kringloopwinkel en de papiercontainer, kun je misschien wel een extra handje gebruiken. Laat het nu net vakantie zijn… dus wie weet is je zoon, je buurmeisje of neefje wel geïnteresseerd in zo’n vakantiebaantje!
10 Begin met het einde in zicht
Neem voordat je begint met opruimen even een aantal minuten de tijd voor jezelf. Hoe ziet jouw ideale klaslokaal eruit? Zie het voor je. Waarom wil je opruimen? Wil je meer energie? Meer ruimte voor werkvormen waarbij de kinderen kunnen bewegen? Helpt het je bij de orde en structuur in de klas? Of wil je een opgeruimd voorbeeld voor de kinderen zijn? Wie zijn motivatie kent en het eindresultaat voor zich ziet, is doortastender.