Home » Houd de groep bij elkaar! 10 tips voor groepsgevoel (ook in opgesplitste klassen)

Houd de groep bij elkaar! 10 tips voor groepsgevoel (ook in opgesplitste klassen)

Nadat de kinderen zo lang thuisonderwijs hebben gekregen, wil je als leerkracht het groepsgevoel in de klas weer versterken. Juf & Meester dacht na over activiteiten die je met de hele groep kunt doen… Zelfs als je klas nog opgesplitst is in kleinere groepen. Natuurlijk zijn deze suggesties leuk ook voor daarna. Als je klas weer echt één groep is.

1        Verras elkaar

Laat aan het eind van de middag de kinderen uit de ene groep met krijtstift iets liefs op de tafels schrijven voor de volgende groep. Bijvoorbeeld een lieve groet, een compliment, een leuke mop of een wens. (Of op een gelamineerd kaartje schrijven zodat je de tafels goed schoon kunt maken. Kan ook in een insteekhoesje.)

2        Maak samen een kunstwerk

Zoals een mozaïek. Leuk om een tafel met stoeltjes voor de leeshoek met mozaïek tegeltjes te beplakken. Maar het kan ook iets laagdrempeliger… plak een aantal witte A1-posters aan elkaar en gebruik stukjes papier voor een mozaïek. Laat beide groepen een deel van de poster maken. Samen wordt het één kunstwerk.

3      Stel een gezamenlijk doel

Bijvoorbeeld: als er aan het eind van de week tien smileys op het bord staan voor goed gedrag, trakteer je. Of zamel samen geld in voor een goed doel in losse activiteiten. Het resultaat laat je zien op een gezamenlijke meter.

4      Werk in competitie tegen een andere school.

Het scholenvoetbaltoernooi kan misschien niet doorgaan, maar er zijn andere opties. Als je de wedstrijd maar over meerdere momenten kunt uitspreiden. Bijvoorbeeld: speel een week lang via Skype of dagelijks een quiz tegen een klas op een andere school. Jouw klashelften zijn dan samen een team. Of bedenk samen met een leerkracht van een andere school een parcours dat je allebei precies even lang maakt. Laat alle kinderen van jouw klas het parcours afleggen, tel de tijden bij elkaar op. Welke school is het snelst? (Natuurlijk wel wat filmpjes uitwisselen om te ‘bewijzen’ dat de kinderen hetzelfde parcours moeten afleggen. Om alle discussies voor te zijn…)

5     Deel ervaringen

Gebeurt er iets in de ene helft van de klas? Deel het met de andere helft. Neemt iemand zijn nieuwe huisdier mee naar school? Maak een filmpje zodat de andere helft van de klas het ook kan zien.

6     Maak alle kinderen zichtbaar.

Hang foto’s van alle kinderen uit klashelften op. Of plak foto’s op hun stoelen.

7     Bevorder communicatie

Laat de kinderen aan elkaar vertellen wat ze meemaken op school. Bijvoorbeeld door elkaar te schrijven, een korte videoreportage op te nemen of het in te spreken. (Er zit een opnamefunctie in je smartphone.) Je kunt ook kinderen uit klashelften aan elkaar koppelen als maatjes. De maatjes hebben bijvoorbeeld om de dag telefonisch en vertellen elkaar wat er gebeurt op school.

8     Leer elkaar beter kennen

Ook al zit je in dezelfde de klas… hoeveel weet je echt van elkaar? Wat doet je klasgenoot graag? Waar houdt hij of zij van? Laat de kinderen bijvoorbeeld een collage over zichzelf maken met allerlei soorten materialen. Zoals afbeeldingen uit tijdschriften, dingen uit de natuur zoals schelpen. Hang de collages op. Kinderen kunnen elkaar ook interviewen door elke dag een vraag voor de ander te verzinnen.

9     Vind samen een oplossing

Hoe moet het eindfeest gevierd worden in een 1,5-meter-samenleving? Welke spelletjes kunnen we nog wel doen op de sportdag (nu ouders bijvoorbeeld niet kunnen komen helpen.)? Laat kinderen nadenken over oplossingen. Deel de ideeën van de ene helft van de klas met de andere. Bijvoorbeeld via een digitale tool of een papieren brainstorm.

10     Vier het samen

Is er in de ene helft van de klas iemand jarig? Maak een filmpje en zorg dat er ook een traktatie voor de andere helft van de klas is. Bereikt een kind een heel bijzonder doel? Deel dit ook met de andere helft van de klas door erover te vertellen en bijvoorbeeld een leuke animatie op het digiboard erover te laten zien. Komt er een feest aan? Laat alle kinderen vlaggetjes maken voor een gezamenlijke giga-feestslinger door de klas.

 

Laatste onderwijsnieuws

Een student wacht op de bus

Column: Verzuimverhalen

Te laat komen, ziekmeldingen; verzuim is een dagelijks item in het onderwijs. Vanaf welk moment moet je je als mentor zorgen gaan maken?

Bekijk
Leerling, ouder en leerkracht in gesprek

Uit de praktijk: LOL-gesprekken

Op kbs De Zandberg worden vanaf groep 4 gesprekken georganiseerd tussen Leerling, Ouder en Leerkracht.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.