Home » Digitale tussendoortjes: 9 tips om iedereen weer bij de les te krijgen

Digitale tussendoortjes: 9 tips om iedereen weer bij de les te krijgen

Hoera! Versoepelingen! Maar mocht je alsnog noodgedwongen online lesgeven, hoe houd je het dan weer uren vol voor dat scherm? Nou, met deze digitale tussendoortjes! Zo is iedereen in no time weer bij de les.

1. Minute to win it

Klaar voor de start? Go! Bedenk een aantal opdrachten die de leerlingen in een minuut moeten uitvoeren. ‘Zoek zo veel mogelijk groene voorwerpen in huis.’ Of: ‘Verzamel zo veel mogelijk voorwerpen die beginnen met de eerste letter van je voornaam.’ Gegarandeerde chaos op je beeldscherm, maar ook: even in beweging!

2. Het geluid

Hoe is het met het luistervermogen van de leerlingen gesteld? Zet de webcam uit en pak een voorwerp dat geluid maakt. Maak geluid met het voorwerp en laat de leerlingen raden wat het is. Doe de webcam pas weer aan als het juiste voorwerp geraden is. Laat ook een aantal leerlingen dit doen en raad zelf mee.

3. Bedenk je eigen verhaal

Wijs een leerling aan die begint met een zin, laat een volgende leerling die zin aanvullen en ga zo verder tot alle leerlingen zijn geweest. Laat de fantasie de vrije loop en bedenk zo jullie eigen verhaal! Tip: typ mee, zodat jullie het later nog eens terug kunnen lezen of erop voort kunnen borduren tijdens bijvoorbeeld een taalles.

4. Verstoppertje, maar dan anders

Verstoppertje kennen we natuurlijk allemaal, maar het kan ook online. Kies een leerling die zijn ogen dicht moet doen. De rest van de klas verstopt zich vervolgens in het zicht van de webcam. Kan de leerling alle klasgenoten ontdekken? Zorg dat iedereen zijn geluid aan heeft staan, zodat verstopte leerlingen kunnen horen wanneer ze ontdekt zijn.

5. Danstrein

Te lang voor het scherm gezeten? Kom in beweging! Kies een leerling en laat die starten met een zelfgekozen beweging. Hij of zij kiest een volgende leerling en die doet eerst de beweging van de eerste leerling en voegt er dan een nieuwe beweging aan toe! De derde leerlingen doet beweging één en twee, en plakt er een derde aan vast. Zo is uiteindelijk de hele groep aan het dansen.

6. Terugtellen

Alle leerlingen gaan voor hun beeldscherm staan. Geef dan de volgende opdracht: loop rond in je kamer, huis of tuin. Terwijl je dat doet, tel je in jezelf terug van 150 naar 0. Bij 0 moet je weer voor je beeldscherm staan.
Lukt het de leerlingen om precies tegelijk weer in beeld te verschijnen? Een lager getal dan 150 kan uiteraard ook, mocht het nog te lastig zijn.

7. Tel tot 10!

Tot 10 tellen, dat kan toch iedereen? In dit geval kan dat nog wel eens lastiger zijn dan je denkt. Begin zelf met tellen en zeg: 1. Een leerling zegt 2, maar… jullie mogen van tevoren niet afspreken wie wanneer iets zegt! Probeer zo tot 10 te tellen, zonder dat de leerlingen tegelijk iets zeggen. Als dat gebeurt, beginnen jullie opnieuw bij 1. Tip: dit kan natuurlijk ook met een hoger getal dan 10, afhankelijk van de groepsgrootte.

8. Boekeninspiratierondje

Deze opdracht zorgt ervoor dat de leerlingen elkaar boekentips geven. Noem een kleur en laat de leerlingen vervolgens zo snel mogelijk een boek zoeken met deze kleur op de kaft. Geef een aantal leerlingen de beurt om iets over hun boek te vertellen.

9. Wie is er niet?

Geef de leerlingen de opdracht om voor twee minuten de online meeting te verlaten. Kies een leerling die niet meteen terugkomt. Hebben de anderen na twee minuten door wie er ontbreekt? Vergeet natuurlijk niet om de verdwenen leerling er weer bij te halen!

 

Laatste onderwijsnieuws

Een student wacht op de bus

Column: Verzuimverhalen

Te laat komen, ziekmeldingen; verzuim is een dagelijks item in het onderwijs. Vanaf welk moment moet je je als mentor zorgen gaan maken?

Bekijk
Leerling, ouder en leerkracht in gesprek

Uit de praktijk: LOL-gesprekken

Op kbs De Zandberg worden vanaf groep 4 gesprekken georganiseerd tussen Leerling, Ouder en Leerkracht.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.