Een maand lang iedere dag tien minuten aan jezelf, je gedachten en je eigen geluk besteden; dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe dan ook is het de moeite waard, want mindfulness kan een effectieve remedie zijn tegen stress en depressie – met name bij kinderen. Om scholen hierin te faciliteren, organiseert All Happy School in november de mindfulness challenge.
In november staan op het platform van All Happy Schools iedere dag een video klaar en oefeningen klaar, speciaal ontwikkeld voor kinderen uit de midden- en bovenbouw. ‘Het filmpje en het uitvoeren van de oefening duurt in totaal 15 a 20 minuten. De filmpjes zijn sprankelend, herkenbaar en stoer. Dit maakt het niet alleen leerzaam en praktisch, maar ook nog eens heel leuk!’ Door deze oefeningen samen met de klas te doen, zorg je voor dagelijkse ontspanning en stel je kinderen in staat om zich even echt te focussen op wat goed voor ze is. De mindfulness challenge duurt 30 dagen – zo ervaart de hele klas de positieve effecten van mindfulness.
De oefeningen
Iedere week staan een ander thema centraal, zodat kinderen op diverse manieren worden gestimuleerd na te denken over hun eigen, innerlijke wereld. Dit bewustzijn helpt ze om keuze te maken die goed zijn voor henzelf en voor hun omgeving. Ook maakt mindfulness hen socialer, wat ten goede komt aan de sfeer in de klas. Daarnaast is de kans groot dat je als leerkracht minder druk en spanning ervaart; de oefeningen bevorderen de rust en ontspanning in de klas. Tot slot laten diverse onderzoeken zien dan mindfulness een positief effect heeft op de concentratie, de cijfers en het geluk dat leerlingen ervaringen.
Meer weten?
Download dan de brochure en meld je klas(sen) meteen aan. En ben je benieuwd welke apps je allemaal kunt gebruiken om aandacht te besteden aan mindfulness in de klas? Lees dat het eerder op OVM verschenen artikel Favoriete educatieve apps: mindfulness in de klas.
Besteed jij weleens of juist geregeld aandacht aan mindfulness in de klas? Hoe doe je dat? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.