December staat vaak in het teken van saamhorigheid en gezelligheid. Bijvoorbeeld door samen te eten en spelletjes te doen. Maar het kan ook anders… ongewoner en creatiever: door samen te brainstormen over hoe je gewone dingen ongewoon kunt maken.
Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van december 2017. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10x per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit de nieuwste editie! Meer weten? Kijk op praxisbulletin.nl.
Een voorbeeldje: als je een potlood ziet, dan denk je aan tekenen. Dat is gewoon. Maar wat kun je voor ongewoons met een potlood? Je zou er een knot in je haar mee kunnen maken, of hem als toverstaf gebruiken. Kunnen de kinderen nog meer verzinnen? Met onderstaande tips kom je tot een goede brainstorm. Daarna volgen drie ongewone denkopdrachten.
Zo kom je tot een goede brainstorm
1: Stel je oordeel uit
Als je gaat brainstormen mag je alles roepen wat met het onderwerp te maken heeft. Het is belangrijk dat er nog geen oordeel over alle bijdragen geveld wordt. Er ontstaat zo een verzameling wilde en minder wilde ideeën. Dan ga je samen kijken wat bruikbaar is. Dat kan op verschillende manieren.
2: Snelle selectie
Het is handig eerst een snelle schifting te maken, bijvoorbeeld door het uitdelen van stippen. Geef elk kind twee stipstickertjes. Schrijf de ideeën op briefjes en hang deze naast elkaar op. Vervolgens mag elk kind twee keer een stickertje plakken bij de twee beste ideeën. De vijf (of meer) ideeën met de meeste stippen gaan door naar de volgende ronde.
3: Hot-or-not-battle
Nu er een shortlist is van ongeveer vijf ideeën, kunnen jullie op verschillende manieren de beste uitzoeken. Bijvoorbeeld door een zogenaamde battle te houden. Verdeel de groep in tweeën en zet de kinderen staand tegenover elkaar. De ene groep is tegen en de andere groep is voor. Laat de kinderen per idee om de beurt en afwisselend per rij een argument voor dan wel tegen verzinnen.
4: Het winnende idee
Het winnende idee wordt vervolgens uitgevoerd! Als dit niet wordt gedaan, voelt het hele denk- en selectieproces zinloos voor kinderen. Of het uitvoeren klassikaal of individueel gedaan wordt, hangt van het onderwerp af.
Ongewone denkopdrachten voor in de klas
Ongewone kerstboom / Ongewoon versierd
Waar kun je allemaal een kerstboom van maken? Kunnen de kinderen iets bedenken wat nog nooit door iemand is bedacht? En hoe kun je die kerstboom zo origineel mogelijk versieren, wel op zo’n manier dat het toch een mooie boom wordt? Misschien met schuursponsjes of …?
Ongewoon recept
Amandelspijs is een mengsel van amandelen en suiker. Het is een decembergerecht waarvan je je af kunt vragen: hoe kom je erop? Laat de kinderen in groepjes een heel gek recept bedenken. Kies het recept uit waarvan de meeste kinderen denken dat het lekker kan zijn en ga dit met zijn allen echt maken.
Ongewone voornemens
December is de tijd voor het maken van goede voornemens. Maar waarom zou je niet eens slechte voornemens maken? Goede eigenschappen kunnen namelijk ook een valkuil zijn en doorslaan naar een voor jezelf slechte eigenschap. Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!
Welke ongewone (denk)opdrachten doe jij met je groep? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.