Zou het niet heerlijk zijn als er de hele tijd gebeurt wat jij wilt? Helaas, iedereen moet luisteren naar anderen, zich aanpassen, zich aan regels houden, accepteren dat dingen anders lopen, enzovoort. Het lijkt of je nergens de baas over bent. Of toch wel?
Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van februari 2017 en is geschreven door Fabien van der Ham. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt tien keer per jaar. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op praxisbulletin.nl.
Dit artikel gaat over de baas of juist niet de baas zijn over je mening, je toekomst, het milieu en je gedicht. Kinderen moeten nog leren compromissen te sluiten en plannen te maken. Onderstaande werkvormen helpen ze hierbij.
Baas over je mening
Kinderen moeten nog leren het samen eens te worden. Geef ze daarom eens de opdracht om in groepjes tien foto’s te categoriseren als mooi of lelijk. De kans is groot dat dit bepaald wordt volgens het recht van de sterkste. Leg dan uit dat je deze opdracht alleen goed kunt doen als je compromissen sluit. Dit kun je aantonen met een oefening waarin ze elkaar nodig hebben om hun evenwicht te vinden. Precies dat moeten ze ook doen bij de opdracht met de foto’s, maar dan met woorden.
Baas over je leven
Een interessante vraag voor een filosofisch gesprek is: wie is de baas over je leven? Vraag de kinderen of ze luisteren naar hun vader, moeder, leerkracht, politie, geloof, bekende mensen op televisie of iets of iemand anders. Laat steeds verschillende kinderen een antwoord geven, en bevraag deze antwoorden.
Baas over je toekomst
Als je de baas over je toekomst wilt zijn, is het goed om dat wat je wilt bereiken op te schrijven. Laat de kinderen daarom eens nadenken over hun toekomstplannen en -wensen. Vervolgens visualiseert elk kind dit door een verhaal over zichzelf in de toekomst te schrijven. Op deze manier worden ze een beetje de baas over hun toekomst.
Baas over het milieu
Iedereen wil een schone wereld en daar moeten we allemaal een beetje de baas over willen zijn. Dat kun je bereiken met kleine acties, want heel veel kleine acties bij elkaar is toch veel. Spullen hergebruiken kan zo’n kleine actie zijn. Denk bijvoorbeeld eens aan potloden op scholen die onbruikbaar zijn omdat ze te kort zijn geworden of omdat de punt steeds afbreekt. Je kunt deze op talloze manieren hergebruiken!
Baas over je gedicht
Laat kinderen eens vrij dichten. Lees daarvoor eerst verschillende soorten gedichten voor waarin steeds een ander dichtgereedschap wordt gebruikt zoals ritme, zelfbedachte woorden of een een verrassende twist. Vervolgens mogen kinderen zelf een gedicht maken met hun zelfbedachte regels.
Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!
Wie is volgens de kinderen in jouw klas de baas over zijn of haar leven? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.