De missie van Maud Donga is om Nederland digitaal, emotioneel en visueel geletterd te maken. Dit doet ze door middel van een leesplank die je emoji-taal leert lezen. Het helpt leerlingen hun attitude en gevoelens ermee in kaart te brengen. Dit past bij gepersonaliseerd onderwijs, waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat.
De emoji-leesplank is met veel enthousiasme ontvangen door vakgenoten binnen en buiten het onderwijs. Van het lectoraat gedrag- en leerproblemen van Saxion tot en met Trylikes: een bedrijf dat ervoor zorgt dat consumenten met één klik op offline-feedbackbuttons hun emoties delen. Het is fijn om te zien dat het onderwerp leeft, dat merk ik aan het groot aantal reacties.
Ook gaf ik een interview aan Leraar.nl: de online community van het ministerie van OCW. Daar komen leraren in contact met vakgenoten en blijven ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het onderwijs. Zij en vele anderen zien ook kansen en voordelen om emoji-taal te integreren in het onderwijs. Ze zien de meerwaarde voor zowel leerlingen als docenten.
Het drieluik van geletterdheid
De emoji-leesplank sluit niet alleen mooi aan bij gepersonaliseerd onderwijs. Ook past het bij sociaal en emotioneel leren, 21e-eeuwse vaardigheden en bij een van de vier themagebieden ‘Mediawijsheid’, onderdeel van digitale geletterdheid. Digitale vaardigheden worden in 2021 opgenomen in het officiële curriculum en worden ontwikkeld door SLO, Kennisnet en Curriculum.nu. Deze inzichten resulteren in mijn onderzoek in een drieluik van digitale, emotionele en visuele geletterdheid.
Leerlingen voorbereiden
Als gevolg van de technologie en toenemende digitalisering hebben media een steeds grotere invloed op ons dagelijks leven. We leven in een gemedialiseerde samenleving en maken er bewust en onbewust dagelijks gebruik van. Volgens het rapport 21e -eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs: een conceptueel kader is er in het onderwijsdebat veel discussie over de vraag of het huidige onderwijs leerlingen voldoende voorbereidt op deze veranderingen. Er zijn steeds meer geluiden dat er andere accenten gelegd zouden moeten worden in inhoud en vorm van het onderwijs.
De emoji-leesplank geeft gehoor aan deze geluiden en brengt op eenvoudige wijze gevoelens en emoties in kaart met behulp van emoji-taal: een visuele, digitale, universele, non-verbale taal die ervoor kan zorgen dat we digitaal, emotioneel en visueel geletterd zijn en/of worden.
Generatiekloof dichten
De emoji-leesplank is in februari getest op het Vitalis college door twee docenten en een tiental leerlingen. Wat ik terugkreeg van de docenten: ‘Als ik de tekst teruglees, vind ik het beeld dat ook op de leesplank ligt wel echt een meerwaarde hebben. Al is het alleen om de generatiekloof te dichten.’ Een mooi gedeeld resultaat vanuit de docenten. De leerlingen zijn niet eenduidig in hun bevindingen, maar laten juist diversiteit zien. De emoji-leesplank zorgt er dan ook voor dat leerlingen reflecteren: ze inspecteren en evalueren hun eigen gedachten, gevoelens en gedrag in plaats van dat ze talige zelfbeschrijvingen geven die louter de docent pleasen.
Emoji-leesplank voor het basisonderwijs
De emoji-leesplank wordt binnenkort door Stichting FutureNL uitgebracht als Digi-doenerles voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Het doel van de stichting is dat alle kinderen in het Nederlandse basisonderwijs kennismaken met technologie en digitale vaardigheden ontwikkelen. Dit zodat ze autonoom en creatief worden en vaardigheden ontwikkelen die onze maatschappij nodig heeft. Mijn doel om Nederland digitaal, emotioneel en visueel geletterd te maken sluit daar natuurlijk naadloos bij aan!
De emoji-leesplank zou ik graag vaker willen inzetten bij geïnteresseerde vakgenoten in de bovenbouw van het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en hoger, waar leerlingen al gebruikmaken van het emoji-toetsenbord op hun smartphone en sociale media. Ik nodig jullie dan ook van harte uit om de Digi-doenerles te doen met je klas. Je maakt dan kans op een emoji-pretpakket! De Digi-doenerles en de resultaten deel ik in mijn volgende blogpost.
Hoe zou jij de digi-doenerles willen gebruiken in de klas? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier en maak kans op een emoji-pretpakket!