Yes, er is weer mooie nieuwe content beschikbaar voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Dat is weer een mooie stap in mijn missie! De emoji-leesplank is door Stichting FutureNL uitgebracht als Digi-doenerles. Mijn doel om Nederland VED-geletterd – visueel, emotioneel en digitaal geletterd – te maken sluit daar naadloos bij aan. Ook jij kunt de gratis les downloaden.
Het doel van de stichting is dat alle kinderen in het Nederlandse basisonderwijs kennismaken met technologie en digitale vaardigheden ontwikkelen. Dit zodat ze autonoom en creatief worden en vaardigheden ontwikkelen die onze maatschappij nodig heeft. Heb je de Digi-doenerles nog niet gedaan? Open dan de instructies en werkbladen.
Emoji’s op school
In de Digi-doenerles maken leerlingen kennis met de serieuze en gevoelige kant van emoji’s. Ze ontdekken dat het niet alleen maar ‘grappige’ icoontjes/symbolen zijn die gebruikt worden in sociale media. Ze merken dat ze ook kunnen worden gebruikt om gevoelens, gedrag en gedachten weer te geven en bespreekbaar te maken. Leerlingen gaan zelf aan de slag met de emoji-leesplank: een reflectietool die ervoor zorgt dat leerlingen in hun eigen emoji-taal kunnen reflecteren. Tijdens deze les ervaren leerlingen ook hoe het is om over gevoelens te communiceren met behulp van emoji’s: dat ze naast het dagelijkse gebruik op hun smartphone ook van meerwaarde kunnen zijn op school.
Universele taal
Nu denk je misschien dat je geen verstand hebt van emoji’s en de exacte betekenis er niet van weet, maar dat maakt niet uit. Met het leesplankje ontwikkel je juist meer kennis over hoe leerlingen betekenis geven aan emoji’s. Emoji-taal is inmiddels onmisbaar en de snelst groeiende universele taal.
De interpretatie van dit visuele, emotionele, digitale geheimschrift is echter voor iedereen anders. Dat is naar mijn idee de kracht van deze non-verbale taal voor het landschap van educatie. Het is een taal die ondersteunend is aan gevoelens en attitude. In het onderwijs wordt vooral gefocust op kennis en kunde, wie weet kan deze taalverrijking deze focus wat meer verschuiven naar emotionele educatie – de kern van mijn missie om Nederland VED-geletterd te maken.
Integratie in het onderwijs
De Digi-doenerles is een van mijn reflectietools om emoji-taal te integreren in het onderwijs. Zo schreef ik eerder over het spel Wat voel ik? Hierbij ga je elkaar op basis van emoji’s vragen stellen over gevoelens en emoties. Tijdens het spelen praten leerlingen op een eenvoudige en toegankelijke manier over hoe ze zich voelen. Omdat communiceren met emoji-taal verder rijkt dan alleen het educatieve landschap, is het interessant om de meerwaarde in te laten zien in een totaal ander domein. Daarom exposeer ik deze zomer een tijdelijke expositie over emoji-taal in het COMM Den Haag. Het is de plek waar je de invloed van communicatie ervaart, een prachtige en passende plek om veel kennis en inspiratie op te doen over deze taalverrijking.
Uit alle reacties op mijn onderzoek blijkt dat ik niet de enige ben die profijt ziet in het gebruik van emoji’s in het onderwijs. Het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond (AOB) besteed nogmaals aandacht aan mijn ontwerpen en missie, middels een interview in de ideeënrubriek die 5 juni verschijnt. Ik nodig jullie van harte uit om na het lezen van deze blog de Digi-doenerles te gaan doen, je maakt daarbij kans op een emoji-pretpakket. Tot slot hoop ik jullie allemaal te ontmoeten bij de tijdelijke expositie in het COMM.
Heb je de Digi-doenerles al gedaan? Wat vond je ervan? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.