Home » Overtuigen met een pitch doe je zo

Overtuigen met een pitch doe je zo

Veel mensen denken bij pitchen aan een verkooppraatje in het bedrijfsleven. Niets is minder waar: er zijn genoeg mogelijkheden waarop je pitchen kunt inzetten in het onderwijs. Het houdt simpelweg in dat je je publiek in twee minuten weet te overtuigen van welk idee, plan of oplossing dan ook. Jezelf voorstellen tijdens een kennismakingsronde wordt ook overtuigend met een pitch. Probeer het eens uit tijdens de volgende vergadering. Of laat leerlingen eens oefenen met een pitch over de bestemming van het klassenuitje.

Dit artikel is geschreven door Marieke Grasboer van Bureau Spraakwater, dat professionals helpt bij het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden zoals pitchen, spreken in het openbaar en effectief vergaderen.

Je kent vast wel iemand waar je op voorhand eigenlijk al niet naar wilt luisteren, terwijl diegene misschien best iets interessants te melden heeft. Deze drempel geldt voor jou als pitcher natuurlijk ook. Je kunt jouw pitch alleen geven als je publiek jouw verhaal wíl horen. Beginnen met pitchen zonder deze ‘toestemming’ heeft hetzelfde effect als je les starten terwijl je de aandacht van je leerlingen nog niet hebt. Los van de inhoud is de eerste (en misschien wel belangrijkste) stap tijdens het pitchen dan ook: maak een connectie met je publiek! Hoe je dat doet? Het is voor een groot deel afhankelijk van je non-verbale communicatie.

Bepaal de kernpunten van je pitch

Connectie gemaakt? Pas dan kun je beginnen met het pitchen van je inhoudelijke verhaal. Hierbij is het belangrijk om je te beperken tot drie essentiële punten. Dit heeft niet alleen te maken met de korte duur van een pitch, maar ook met de concentratieboog van je publiek. Als iemand geïnteresseerd is in wat jij gaat vertellen, kan diegene namelijk maximaal vijf tot zeven dingen onthouden van wat je hebt gezegd. Twijfelt je publiek nog? Dan worden er maximaal drie punten uit je verhaal opgepikt.

Gebruik de pitch-piramide

Als je jouw drie belangrijkste punten hebt bedacht, is het zaak ze op de meest effectieve manier in je pitch te verwerken. Dit kun je doen door gebruik te maken van de zogeheten pitch-piramide. Een pitch-piramide is een omgekeerde piramide. Het belangrijkste punt van jouw verhaal (het grootste blok) vertel je als eerst. Je werkt dus van het grootste blok naar het kleinste blok toe. Oftewel: de belangrijke zaken eerst, de aanvullende informatie als laatst.

Durf stil te zijn

Een pitch moet kort zijn, maar dat betekent niet dat je al je informatie simpelweg zo snel mogelijk achter elkaar moet overbrengen. Juist tijdens een pitch is het belangrijk om af en toe een pauze te gebruiken. Dit voelt misschien eng, maar is zeker het proberen waard. Kijk je publiek even aan, houd je mond en tel in gedachten tot drie. Een stilte op het juiste moment maakt je pitch krachtiger. Ook geeft een pauze je publiek de tijd om te verwerken wat je zojuist allemaal verteld hebt.

Varieer met de basis

Stel je voor: de spreker voor je loopt ontzettend uit de tijd, er zijn minder mensen aanwezig dan je dacht of je blijkt de situatie helemaal verkeerd te hebben ingeschat. Dingen kunnen altijd anders lopen dan je dacht. En daar kun je maar beter op voorbereid zijn. Oefen dus verschillende versies van je pitch. Probeer te variëren in lengte, maar houd ook rekening met verschillende soorten publiek of situaties. Je plan pitchen tijdens een vergadering vraagt om een andere aanpak dan een letterlijke elevator-pitch. Als je de basis van je pitch goed kent, kun je er eindeloos mee variëren.

Heb jij nog een extra tip om de perfecte pitch te geven? Deel je reactie via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Omslagen boekentips Engels november

Boekentips Engels november

Deze maand staan de boekentips in het teken van de Eerste Wereldoorlog. Naast twee boekentips dit keer ook een dichtbundel.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.