De populariteit van sociale media onder Nederlandse millennials en Generatie Z daalt. Waar ze voorheen veelvuldig gebruikmaakten van sociale media om lief en leed te delen met de buitenwereld, zijn jongeren tegenwoordig een stuk voorzichtiger als het gaat om het delen van (persoonlijke) informatie. Dit blijkt uit het Jongerenonderzoek 2019 van Wayne Parker Kent en MediaTest naar het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse jongeren.
Terwijl het gebruik van WhatsApp vrijwel ten opzichte van 2018 vrijwel niet is teruggelopen, is in het gebruik van de sociale netwerken Facebook, Instagram en Snapchat een duidelijke daling merkbaar. Van YouTube wordt daarentegen wel weer vaker gebruikgemaakt. Ook LinkedIn wordt in toenemende mate gebruikt doordat de generaties ouder worden en er steeds meer jongeren de arbeidsmarkt op gang.
Privacy issues
Tegelijkertijd is er anno 2019 een groeiend bewustzijn omtrent privacy issues. Ook dit is grotendeels te verklaren door het simpele feit dat jongeren ouder worden en verantwoordelijker omgaan met sociale media. Meer dan de helft van de Nederlandse jongeren vindt het een probleem dat sociale netwerken persoonlijke gegevens verzamelen. Voor een klein van de jongeren is dit zelfs een reden om er geen gebruik meer van te maken.
Verder lezen?
Wil je verder lezen over het (sociale)mediagebruik onder Nederlandse millennials en de jongste generatie, Generatie Z? Download dan de volledige rapportage via de website van Wayne Parker Kent.
Merk jij op school ook op dat leerlingen anders omgaan met sociale media dan in voorgaande jaren? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.