We hebben maar 10 cijfers en toch kunnen we daarmee verder tellen dan het aantal atomen in het heelal. Fascinerend, nietwaar? Op woensdag 25 maart vindt alweer de volgende Grote Rekendag plaats. Deze keer is het thema ‘De Getallenfabriek’. Die dag onderzoeken leerlingen in alle groepen op hun eigen niveau wat getallen nou precies zijn en wat je ermee kunt doen.
De Grote Rekendag is een dag van onderzoekend leren en speelse opdrachten voor de hele basisschool van groep 1 tot en met 8. De dag wordt georganiseerd door Malmberg in samenwerking met de Universiteit van Utrecht. In Nederland en Vlaanderen doen er meer dan 1000 basisscholen mee aan deze dag die volledig in het teken staat van rekenen.
Maak rekenen leuk
Het doel van de Grote Rekendag is om kinderen onderzoekend te laten rekenen. Zelf ontdekken levert inzichten op waar ze de rest van het schooljaar profijt van hebben. En nog belangrijker: het maakt rekenen leuk! Iedereen mens komt voortdurend situaties tegen waarbij getallen en rekenvaardigheden een rol spelen. Vaak sta je daar niet eens bij stil, omdat deze zo gewoon en alledaags zijn en het denkwerk automatisch gaat. Bijvoorbeeld het omgaan met geld, tijd of maten.
Nieuwe vaardigheden
Volgens Peter Gray, psycholoog en onderzoeker aan de Universiteit van Boston, is spel dé manier voor kinderen om nieuwe vaardigheden op te doen waarmee ze zich succesvol kunnen ontwikkelen. Het spelelement bevordert het abstract denken en het probleemoplossend vermogen van kinderen. Dit zorgt voor nieuwe inzichten én het maakt rekenen leuk.
Doe jij ook mee?
Ook jij kan nog deelnemen met je klas! Je bent direct deelnemer door het bestellen van het boek van de Grote Rekendag op www.groterekendag.nl. Dit boek bevat al het materiaal om op 25 maart met groep 1 tot en met groep 8 aan de slag te gaan rondom het thema ‘De getallenfabriek’. Geef rekenonderwijs een extra impuls en doe ook mee!
Welke extra activiteiten doe jij met leerlingen om meer aandacht te krijgen voor rekenen? Laat een reactie achter via onderstaand formulier.