In dit gastblog zoomt Stan Put in op wat er op dit moment gebeurt in het onderwijs. Laat ik als eerste beginnen met het uiten van mijn grote zorg rondom het coronavirus. Het virus brengt dood en verderf onder onze geliefden. Ook ik maak mij zorgen over mijn geliefden, mijn al wat oudere ouders en ga zo maar door. Het virus brengt vooralsnog groot verdriet en grote zorgen onder de bevolking. Daar wil ik het in dit stuk verder niet over hebben.
Stan Put werkt al twintig jaar in het onderwijs, onder meer als leerkracht, leidinggevende en coach. Ook is hij eigenaar van put2gether coaching & training, waarmee hij zich inzet voor betere samenwerking binnen én buiten de school. Goed onderwijs voor ieder kind is zijn leidmotief.
Fysieke deuren sluiten en nieuwe deuren openen
Vorige week zondag kondigde de minister van Onderwijs het per direct sluiten van alle scholen in Nederland aan. Dit voor een periode van tenminste 3 weken. Maandag 16 maart 2020 gaat hiermee zeker de geschiedenisboeken in. Dit is de dag geworden dat het onderwijs en de inrichting ervan nooit meer hetzelfde gaat worden als dat het was. Dat biedt perspectief. De discussies over inzet van digitale middelen en de ontwikkeling hiervan in het onderwijs, verstompte per direct. Het moet nu en er is geen andere weg op dit moment. Daarin gebeuren mooie dingen. De ontwikkelaars van educatieve software stelden hun kennis en middelen beschikbaar. Hierdoor kunnen zo goed als alle scholen werken met alle programma’s die beschikbaar zijn. Instructiefilmpjes worden gemaakt door leerkrachten, gymdocenten, muziekleraren, dramadocenten en ga zo maar door. Niet omdat het kan, maar omdat het moest! Dat is over eigen drempels heen stappen. Drempels van bijvoorbeeld onzekerheid om opeens iets voor een camera te vertellen. Is het instructiefilmpje wel goed genoeg? Wat vindt men ervan? Doet dat er op dit moment echt toe? Natuurlijk kan het beter, moet het zich gaan ontwikkelen en lachen we over een jaar misschien wel over de kwaliteit van bepaalde filmpjes/geluidsopnames. Leidend voor mij is het lef om het onderwijs anders in te richten, samenwerken op afstand!
1+1=3
Wanneer ik mijmer over de toekomst waarbij allereerst dit vreselijke virus onder controle is, zie ik vooral heel veel kansen voor het onderwijs. Het tekort aan leerkrachten kan met inzet van digitale middelen aangepakt worden. Waarom verzamelen wij niet landelijk de allerbeste instructiefilmpjes van onze allerbeste leerkrachten in Nederland? Die zetten wij voor iedereen online zodat de ‘basis’ altijd aan onze leerlingen kan worden uitgelegd. Daarin is de volgende stap dat die instructies ook daadwerkelijk interactief zijn. Onderzoek toont nu eenmaal aan dat kinderen het beste leren door in interactie te zijn met elkaar. De instructies worden gegeven aan de leerlingen onder supervisie van bijvoorbeeld een onderwijsassistent. Hij of zij kan er dan ook op toezien dat de interactie in bijvoorbeeld coöperatieve werkvormen, wisbordjesgebruik, enz., goed verloopt. Vervolgens gaan deze leerlingen aan de slag met hun opdrachten en worden zij gevolgd in hun vorderingen en/of leerproces. Hierdoor is feedback altijd mogelijk en krachtig.
De fysiek aanwezige leerkrachten kunnen zich nu focussen op specifieke aandacht voor groepjes leerlingen of individuele leerlingen. Leerlingen die extra instructie nodig hebben, makkelijk lerende kinderen die gevolgd en uitgedaagd moeten worden in hun ontwikkeling, leerlingen die sociaal emotioneel even een duwtje in de goede richting nodig hebben, leerlingen die creatief grootse talenten laten zien, etc. Dit uiteraard altijd vanuit hoge verwachtingen gerelateerd aan de talenten van de leerling. Hierin is de digitale wereld dan maximaal ondersteunend en hebben de leerkrachten tijd en ruimte om echt zicht te hebben op de ontwikkelingen van leerlingen en andersom. Leerling en leerkracht in optima forma! Wat een prachtkans om nu door te pakken in onderwijsland. Door te pakken op die samenwerking en ontwikkeling. Als je er dan toch bent coronavirus, dan is het onze taak om in deze tijden van zorgen juist weer te denken in perspectief, nieuw perspectief!
Tot slot wil ik nog extra benoemen dat ik veel RESPECT heb voor iedereen die werkt in onze zorginstellingen, bij de overheid en alle andere cruciale beroepen/instanties die ik hier niet noem. RESPECT voor hun inzet in de strijd tegen dit virus! Ik hoop dat we snel een einde kunnen maken aan dit virus.
Welke lessen heb jij nu al geleerd in deze crisistijd? Deel je ervaring via onderstaand reactieformulier.