Door het coronavirus gingen de scholen dicht en volgen leerlingen afstandsonderwijs vanuit huis. Inmiddels zijn we zo’n acht weken verder en zijn de basisscholen net weer open, maar de middelbare scholen blijven nog dicht. Hoe denken ouders en leraren nu over leren op afstand? Wat zijn de positieve en negatieve kanten? In dit artikel lees je hoe afstandsonderwijs in de praktijk wordt ervaren. Ook geven we tips om de sociale interactie te bevorderen.
Op maandag 16 maart sloten de scholen in Nederland hun deuren. Leraren moesten afstandsonderwijs verzorgen en ouders werden, in veel gevallen naast hun eigen werk, in één klap gebombardeerd tot ‘leraar aan huis’. Zelf heb ik een peuter en een kleuter, dus voor ons nog geen onderwijs via Microsoft Teams of Google Classroom. Wel ben ik benieuwd hoe andere ouders het afstandsonderwijs in de praktijk hebben ervaren. En hoe zit het met de leraren? Gelukkig zijn daarover enquêtes gehouden onder leraren en ouders.
Online leren op afstand
Bijna alle basisschoolleraren (94 procent) hebben afstandsonderwijs verzorgd in de afgelopen weken. De meeste (89 procent) lieten hun leerlingen werken met online software en 64 procent liet leerlingen of hun ouders lespakketten ophalen op school. Een op de zeven leraren bracht dat lesmateriaal zelf naar het huisadres van leerlingen. Dit blijkt een recente enquête van DUO Onderwijsonderzoek & Advies en Didactief onder 606 leraren uit het basisonderwijs.
Contact met de leraar
De meeste kinderen hadden wekelijks een of meerdere contactmomenten met hun leraar. Bijna de helft van de leerlingen kreeg online les via een livestream of door videobellen. Ruim 90 procent van de leraren miste het dagelijkse contact met de leerlingen. Persoonlijk contact was er dan ook via de telefoon: 6 op de 10 leraren belde regelmatig met kinderen en hun ouders. Volgens een peiling van Kassa en Ouders & Onderwijs is 70 procent van de ouders tevreden over de manier waarop school de begeleiding van de kinderen thuis vormgeeft.
Betrokken leerlingen in het voortgezet onderwijs
Leraren schatten in dat het grootste deel van de leerlingen (91 procent) thuis serieus aan het werk is. Vier op de tien ouders kost het niet veel moeite om hun kind aan het werk te zetten, terwijl 35 procent dat juist wel lastig vindt. Leraren zijn over het algemeen wel tevreden met het leren op afstand: ze zien hun leerlingen hard werken (37 procent) en voldoende vooruitgang boeken (24 procent).
Er zijn ook zorgen
Natuurlijk heersen er ook zorgen over het afstandsonderwijs. Zo verwacht bijna driekwart van de leraren problemen wanneer de scholen nog langer dicht zouden blijven. De motivatie van leerlingen zal volgens hen dan verder afnemen, leerachterstanden zullen blijven oplopen en vooral zwakke leerlingen zouden er in dat geval de dupe van worden. Het afstandsonderwijs vergt op den duur ook teveel van ouders. Bijna de helft denkt dat het onvermijdelijk is dat kinderen een leerachterstand zullen oplopen.
Sociale interactie op afstand
Net als leraren missen ook leerlingen het persoonlijke contact. Natuurlijk zijn er allerlei manieren om hierin te voorzien. Op het Dr. Nassau College in Norg stimuleert de school op alle mogelijke manieren sociale interactie onderling. Dit zijn hun tips:
- Maak voor elke klas een groepsapp in WhatsApp.
- Start de lesdag gezamenlijk: geef leerlingen de mogelijkheid om eerder in te loggen zodat ze alvast met elkaar kunnen kletsen.
- Bedenk welke opdrachten leerlingen samen kunnen maken en laat ze zelf een overleg inplannen.
- Neem speciaal voor de leerlingen digitale pauzes op in het rooster.
- Organiseer ook andere activiteiten, zoals een dagelijkse ‘pubquiz’ of spannende challenges.
Hoe zorg jij voor voldoende sociale interactie met leerlingen en tussen leerlingen onderling? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.