Een nieuw schooljaar is begonnen. De meeste kinderen zijn inmiddels een beetje gewend aan hun nieuwe juf of meester en de nieuwe leerstof. Maar een normaal nieuw schooljaar is het zeker niet. Er zijn nog allerlei regels die gevolgd moeten worden in verband met corona. Dat vraagt nogal wat van een kind, al helemaal als je het speciaal onderwijs volgt.
De meeste kinderen kunnen goed omgaan met verandering en zijn vrij flexibel in het aanwennen van nieuwe gewoontes. Bovendien is er in bijna alle gevallen sprake van een fijne en veilige thuissituatie, waarbij ouders in staat zijn om het kind te ondersteunen en te helpen. Bij kinderen met leer- of gedragsproblemen zijn deze aspecten niet altijd vanzelfsprekend. Dat maakt het een stuk lastiger om met de nieuwe regels om te gaan.
Onmisbare vaardigheden
In het speciaal onderwijs is leren vooral maatwerk. Daar komt nu, met alle nieuwe regels en veranderingen, nog meer nadruk op. Iedere leerling reageert immers anders op een nieuwe situatie. Zij moeten normaal gesproken al extra hun best doen voor een toets of opdracht. Dit bijzondere schooljaar vraagt nog veel meer aanpassingsvermogen, flexibiliteit en zelfdiscipline. Vaardigheden die bij leerlingen met gedrags- of leerproblemen niet altijd even vanzelfsprekend zijn.
Structuur van groot belang
Zo kan het aanpassen van de looproutes in en om de school een behoorlijke impact hebben op een leerling die veel waarde hecht aan een vast ritme en structuur. Ook het veelvuldig handen wassen op school is iets waar ze echt even aan moeten wennen. Misschien valt een juf of meester uit en staat er ineens een invaljuf voor de klas. Deze veranderingen hebben een grote impact op leerlingen met gedrags- of leerproblemen, ze kunnen het leren verstoren.
Wat kun jij doen?
Gelukkig kun je als leerkracht een aantal dingen doen om deze kinderen te helpen omgaan met de nieuwe regels:
- Bied heldere structuur
Voorspelbaarheid en duidelijkheid zijn noodzakelijk in tijden van verandering. Bied daarom zoveel mogelijk (nieuwe) structuur. Maak een dagprogramma, eventueel met pictogrammen, en neem deze vooraf met de leerling door. Volg deze dagplanning zo goed mogelijk en neem ook het handen wassen en een andere looproute hierin mee. - Praten met je leerling
Praat veel met de leerling. Hoe gaat het? Zijn er dingen moeilijk, wat vindt hij of zij lastig? Geef ook inzicht in oorzaak en gevolg. Waarom zijn de dingen veranderd? Waarom moet je zo vaak je handen wassen? Leg uit wat de leerling kan doen als er iets onduidelijk is of als er problemen zijn. Naar wie kan hij of zij toe? Regelmatig contact met de ouders of verzorgers van de leerling helpt ook om te begrijpen hoe het met de leerling gaat. - Houd het leuk en gezellig
Wissel inspanning af met ontspanning. Een nieuwe manier van leren en een nieuwe structuur aanwennen, vergt veel concentratie en aanpassingsvermogen van een leerling. Houd de tijd op school ook leuk en gezellig door beweging, muziek of een spelletje.
Heb jij ervaring met leerlingen met gedrags- of leerproblemen? Laat ons weten hoe jij deze leerlingen helpt om te gaan met het nieuwe normaal. Gebruik daarvoor ons reactieformulier.