Het begrip ´blended learning´ wint de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Het afgelopen jaar is de combinatie van online en klassikaal, offline leren in een stroomversnelling gekomen. En er zijn steeds meer scholen die met positief resultaat hybride onderwijs geven: tegelijkertijd werken met leerlingen in de klas én thuis. Lees hoe deze docenten blended learning gebruiken om klassikaal en afstandsonderwijs te combineren.
Maatwerk
Volgens docent Marloes Derksen van het Kennemer College in Beverwijk is blended learning een handige manier om maatwerk te bieden aan je leerlingen. ‘Door gebruik te maken van digitale werkvormen en tools, bied je leerlingen meer mogelijkheden om de stof te verwerken. En je kunt beter inspelen op het individuele niveau van de leerling door verschillende soorten opdrachten aan te bieden.’
Dezelfde inhoud, andere vorm
Marloes maakt voor iedere les een vergadering aan in Microsoft Teams. Ze deelt haar beeldscherm via het digibord, zodat de leerlingen in de klas de leerlingen thuis zien. De leerlingen thuis doen in principe precies hetzelfde als de leerlingen op school: ze luisteren naar de instructie en leveren online hun opdrachten in. Dat leerlingen op afstand meedoen, heeft de inhoud van de lessen niet veranderd: ‘In principe behandel je dezelfde stof, alleen de vorm varieert soms.’
Leerdoelen bepalen
Het belangrijkste is volgens haar om een duidelijke opbouw in je les te hebben. De leerdoelen staan daarbij centraal. Marloes: ‘Aan de hand daarvan kun je voor elk lesonderdeel kijken welke werkvormen en tools hierbij passen. Deze kunnen digitaal zijn, maar dat hoeft niet. Mijn leerlingen geven aan dat ze vooral de afwisseling prettig vinden.´
Doel uitleggen
Marloes ziet dat leerlingen steeds meer wennen aan deze vorm van onderwijs: ‘Voor de zomer merkte ik dat leerlingen niet altijd actief meededen of niet reageerden op vragen die ik stelde. Inmiddels doen ze actief mee. Ik denk dat je in eerste instantie echt moet investeren in een goede band met je klas en duidelijk moet uitleggen wat de bedoeling is.’
Google Meet
Ook op De Nieuwste School in Tilburg gaan de lessen gewoon door als een docent of leerling vanwege corona thuis moet blijven. Sinds het begin van dit schooljaar streamen de leraren, als dat nodig is, hun lessen vanuit de klas of thuis. ‘Het was even wennen, maar gelukkig wisten we vanwege de lockdown al hoe je lesgeeft op afstand’, vertelt Liza Okonski, docent wiskunde. Als een van haar leerlingen thuis in quarantaine zit, klapt ze in het leslokaal de laptop open en nodigt ze die leerling uit in Google Meet.
Vragen stellen via chat
In Google Meet kijken leerlingen mee met uitleg en stellen ze vragen. Wanneer Liza aandacht geeft aan de leerlingen in de klas, vraagt ze een klasgenoot op de chat te letten, zodat de leerlingen thuis niet met vragen blijven zitten. Op school betekent het voor haar alleen een extra handeling aan het begin van de les en gaat het vooral om bewust aandacht geven aan de thuiszitters.
Eén oplossing
Schoolleider Caecile van Gorp van De Nieuwste School: ‘Er zijn veel verschillende situaties waarbij online lesgeven en les volgen heel handig is. Maar zorg ervoor dat je één goede oplossing hebt voor allerlei scenario’s. Anders kost het omschakelen voor iedereen telkens veel energie.’ Wie er ook thuis zit en hoelang dat ook duurt, de lessen kunnen hier vrijwel altijd doorgaan.
Meer lezen?
Ben je geïnteresseerd in blended learning? In onze special lees je nog veel meer over deze manier van lesgeven.
Hoe pak jij het aan als je hybride onderwijs geeft? En kun je daarbij blended learning toepassen? Heb je nog handige tips voor je collega’s? Laat het ons weten via onderstaand reactieformulier.