Dit filmpje toont hoe Amerikaanse leerlingen studeren, hun dag doorbrengen, communiceren én informatie opnemen. Het geeft een aardig beeld van de leerling van de 21e eeuw die zich in een antieke onderwijssetting bevindt. Weliswaar zijn dit Amerikaanse leerlingen, maar het is zeker herkenbaar voor Nederlandse scholieren en docenten.
De opmerkingen van de studenten zetten zeker aan tot nadenken. Waarom zitten wij leerlingen hier eigenlijk in deze leerfabriek? Wat doen wij hier eigenlijk? De school is zo groot dat slechts 18% van de docenten mijn naam kent, zegt een meisje. Ik maak 49% van mijn huiswerk, zegt een ander en zij heeft uitgerekend dat maar 27% van wat ze leert waardevol voor haar leven is. De leerlingen klagen dat ze acht boeken verplicht moeten lezen, terwijl sommige leerlingen niet minder dan 2.300 web pagina’s lezen en dat doen ze vrijwillig, want die zijn interessant. Een andere leerling zegt dat hij dit semester 42 A-4tjes moet schrijven. Waarom eigenlijk? Hij schrijft toch genoeg! Dit semester haalt hij zeker 500 pagina’s aan e-mail. Hoezo te weinig schrijfervaring?
De leerlingen hebben uitgerekend dat ze gemiddeld 26,5 uur per dag actief zijn met tv kijken, muziek luisteren, huiswerk maken, op school zitten, mobiel bellen enzovoort. Dat kunnen zij omdat zij meesters zijn in multi-tasking. Terwijl de leraar met zijn rug naar de klas kennis aan het verspreiden is, zijn de leerlingen druk bezig met nog meer informatie binnen te halen.
De grote vraag is of leerlingen door internet, mobieltjes en games ook daadwerkelijk veranderen. En wat betekent dit voor het onderwijs? Moeten de docenten meeveranderen? Wat is uw mening? De discussie is geopend!