Hans Smit, docent aardrijkskunde aan het tweetalige Hofstadlyceum in Den Haag stuurde het volgende idee in over het activeren van voorkennis. “Het is een heel simpel idee. Bijvoorbeeld: morgen staat voor VWO-4 op het programma: de Industriële Revolutie. In plaats van de leerlingen kant-en-klare informatie te geven over dit onderwerp, plaats ik een ovaal op het bord met daaraan een stuk of tien ‘pootjes’. Ik noem dat “The spider with the ten little legs”. De leerlingen koppelen in groepjes zoveel mogelijk relevante woorden aan die pootjes en maken duidelijk waarom die woorden iets te maken hebben met de Industriële Revolutie.
De les komt dus op gang doordat ik reeds aanwezige voorkennis ontlok (‘elicit’). Ook als leerlingen geen goede antwoorden geven, is dit toch een goed uitgangspunt om het onderwerp interessant te maken. Overigens krijgt het winnende groepje een premie: 0,1 punt extra voor de eerstvolgende toets. Zo is het spel compleet en komen de leerlingen ‘in a good mood of learning’. De kerngedachte is dus: altijd eerst proberen aan het licht te brengen wat de leerlingen al weten (of denken te weten, ook belangrijk!). Dit elicit-model deed ik onlangs op tijdens een CLIL cursus op het Hilderstone College in Broadstairs in Engeland. Ik heb dit concept vorige week tijdens een workshop aan collega’s aangeboden en ze waren razend enthousiast!”.