Jongeren kunnen veel leren van volwassenen, maar soms is dat ook andersom. Zo zijn jongeren vaak veel beter in het omgaan met de technische snufjes op hun mobiele telefoon en computer. Zij kunnen razendsnel sms-en, maken filmpjes en foto’s voor op het internet en hebben nieuwe technologieën direct onder de knie zonder eerst een handleiding te hoeven lezen. Het project Bellen doe je zo! maakt op een bijzondere manier gebruik van dit gegeven.
Twaalf VMBO-leerlingen van het Marcanti-college in Amsterdam werden door KPN opgeleid tot ‘beltrainer’. Als beltrainer geven de leerlingen workshops over de steeds ingewikkelder wordende werking van mobiele telefoons aan medewerkers van bedrijven zoals Nuon en Rabobank. Deze organisaties betalen hier €50 per uur voor. Dit geld wordt vervolgens gebruikt om weer een nieuwe groep leerlingen op te kunnen leiden.
De organisaties die de trainingen ontvangen, vinden deze niet alleen nuttig, maar vinden het ook leuk om op deze manier kennis te maken met leerlingen uit het VMBO. Het VMBO heeft immers niet altijd een even goed imago. Een manager van KPN die de beltraining volgde, vertelt: “Zij kunnen je echt wat wijsmaken. (…) Men ziet de leerlingen nu eens niet als ‘probleemgevallen’ maar als pioniers en rolmodellen.”
Ook de leerlingen zelf zijn erg enthousiast, zo enthousiast dat sommigen zelfs in hun vakantie tijd aan het project besteedden. Zij zien het als een unieke manier om ervaring op te doen, leren allerlei verschillende organisaties kennen en ontwikkelen hun sociale vaardigheden.
Bellen doe je zo! lijkt kortom gunstig uit te pakken voor alle betrokken partijen. Is dit ook een interessant idee voor op uw school? Of vindt u dergelijke inmenging van bedrijven niet wenselijk?