Met haar lesmodule ‘koehandel’ heeft Evelien Hoekman, economiedocente aan de Van der Capellen Scholengemeenschap in Zwolle, deze maand de Henk Peer-prijs voor economie gewonnen, uitgeloofd door de Open Universiteit. De docente gebruikt het gezelschapsspel om leerlingen een betere voorstelling te laten maken van theoretische economische begrippen.
Hoekman ontwikkelde de lesmodule tijdens haar lerarenopleiding. “Dit spel gebruik ik om het begrip inflatie te verduidelijken. Want wat moet je als zestienjarige nu voorstellen bij bestedingsinflatie?”
Lestip economie: start met koehandel
De leerdoelen van de lesmodule koehandel zijn onder meer de gevolgen van inflatie in de praktijk, de werking van prijsontwikkeling en marktmechanisme en de gevolgen van allocatie en alternatieve kosten. Daarbij komen zaken aan bod als de functies, waarden en eigenschappen van geld en het berekenen van geldontwaarding. Hoekman geeft de module aan het eind van het schooljaar, als de leerlingen alle stof hebben gehad. “Zie het als een generale repetitie.” In de eerste les legt zij de leerlingen in tien minuten de spelregels uit en verwijst naar de cursus koehandel op Spelbreker.nl. Vervolgens gaan de leerling voorbereid het spelletje spelen en maken een opdracht. Het derde lesuur is de nabespreking.
Praktische les bij economie
De leerlingen zijn laaiend enthousiast over de lessen koehandel. Zoals leerlinge Roos Franken: “In de derde klas kregen we voor het eerst te maken met de term inflatie. Ik had er al eens van gehoord, maar had er totaal geen verstand van. Dit spel was een leuke en ook informatieve manier om daar kennis mee te maken.” Leerling Ralf Blaauwbroek had geen interesse in economie en deed daardoor ook niets voor het vak, totdat hij koehandel mocht spelen. “Deze praktische opdracht heeft er volgens mij voor gezorgd dat ik een voldoende had voor economie aan het einde van het schooljaar.”
Zullen we nog één keertje spelen?
Het spel is zó succesvol, dat Hoekman koehandel zelfs meeneemt op schoolreis. Soms smeken leerlingen of ze het spel nog een keertje mogen doen in de laatste les voor de vakantie. Zelf haalt de economiedocente het spelletje regelmatig uit de kast. “Het is elke keer anders en verveelt dus nooit.” Hoekman heeft ‘koehandel’ ontwikkeld voor havo en vwo bovenbouw, maar geeft de lesmodule voor de onderbouw ook in projectvorm. Intussen zit zij niet stil. De docente is druk bezig allerlei andere spelen te bewerken voor gebruik in de les. “Ik heb altijd genoeg ideeën en slechts 1% komt tot uitvoer. Daar word ik wel eens gek van.”
Evelien Hoekman
Van Evelien Hoekman mogen we dus nog meer vernieuwende lesideeën verwachten. Bovendien gaat zij de komende maanden in opdracht van de Open Universiteit meer educatief materiaal voor economie ontwikkelen. Hoekman, nog beduusd van alle media-aandacht: “Nu hoef ik niet meer op zondagmiddag alles in elkaar te knutselen, want op school had ik er nooit tijd voor. Ik had nooit gedacht dat ik met mijn ideeën mijn brood kan verdienen.” De Open Universiteit stelt na de zomervakantie de lesmodule ‘koehandel’ beschikbaar via de kennisbank van het Ruud de Moor Centrum.
Heb jij ervaring met het gebruik van gezelschapsspelen in de les? Geef je reactie via onderstaand reactieformulier.